Ratelende hd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuknl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Ik heb jammer genoeg onder windows xp en windows 7 een heel erg ratelende harde schijf. Deze is 40gb (in gebruik 37gb) en verder weet ik er eigenlijk niets van qua naam enzo. Dus dat moeten jullie even zeggen waar ik dat kan vinden en ik heb geen zin om de kast open te halen dus dat doe ik niet. Maar ik vind het raar dat hij onder xp en 7 wél rateld, en onder windows 98 niet... Ik snap dat windows 98 vele malen kleiner is, en dat hij daar niet zo hard naar bestanden hoeft te zoeken. Maar raar toch? Er zit wel een rubber hoesje om zodat hij niet gaat trillen, maar dat helpt niet tegen het ratelen. Verder is het ook geen supper volle schijf, want ik heb er een week geleden ofzo xp opgezet, toen daarin virtual pc, en in virtual pc heb ik windows 98 opgezet. Daarna op een andere partitie windows 7 geïnstalleerd.

Dus vertellen jullie me waar ik de naam v/d hd kan vinden, dan hoor ik van jullie graag de mogelijke oorzaak!:thumb:

Hoi,

Niet vol hier schrijf je dit : 40gb (in gebruik 37gb) ?

Ja klopt. Mijn neef zei dat hij 40 GB was, maar in de pc ziet hij hem in totaal in schijfbeheer, als ik zelf de partitie grootes bij elkaar optel: 37 gb

Wel eens aan gedacht dat het ratelen aan het gebruik van het wisselbestand kan liggen? Zeker als de pc zelf over weinig intern geheugen beschikt en verder afhankelijk van de (de omvang/'zwaarte van) programma's die je gebruikt kan het zijn dat (heel) vaak geheugen geswapt moet worden tussen het fysieke interne geheugen en het wisselbestand.

En dan natuurlijk ook nog het issue van fragmentatie. Is het wisselbestand (of welk ander(e) bestand(en) dan ook dat je gebruikt) zwaar gefragmenteerd, dan zijn er veel schijfarmbewegingen nodig voor toegang tot het bestand(en).

Tijs.

Oke ja dat kan kloppen want er zit maar weinig ram in. Maar maakt het heen en weer gaan dan zoveel geluid? Er zit toch zo'n zacht kussentje ofzo op de leespunt van de schijf?

Nogmaals: Kijk naar het verhaal over fragmentatie. Zeker gegeven dat de harde schijf al bijna vol is zullen er veel leesarmbewegingen nodig zijn. Bedenk daar ook bij dat oude harddisks zowiezo meer herrie maken/maakten dan moderne exemplaren.

Tijs.

Ik bedoel met in gebruik 37 niet dat hij al bijna vol zit, maar dat ik hem in schijfbeheer zie als 37 gb;) maar ik zet hier wel slotje op.

Doe eens een analyse van het fragmentatie-niveau van de harddisk.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> dfrg.msc

Dan blijft nog steeds het verhaal staan over weinig intern geheugen en (dus) het veelvuldig gebruik van het wisselbestand.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan