Ratelende PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

PimGroenendijk

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2011
Hallo forumers,

mijn Pc ratelt en blaast erg hard. Ik kan helaas niet goed constantere welke fan het is. Is het de fan wel?

Ik heb hier enige tijd terug ook al een forum over gemaakt, maar met foutieve/ wellicht incorrecte informatie over het probleem. Nogmaals: ik kan het probleem erg lastig constantere.

Voor zover ik gelezen heb zou dit een defecte fan kunnen zijn of een crashende hardware. Ben van plan hoe dan ook een back - up te maken morgen.

Maar hoe repareer ik nu een probleem waar ik de oorzaak niet van weet? En kan het probleem ook via computersturing gerepareerd worden? Bijv. via het taakvenster.

Groetjes.

Ik zou het ratelen alleen maar kunnen verklaren door iets dat beweegt, en op de ventilator na is er niet een apparaat dat de hele tijd blijft bewegen. Je kan het beste eigenlijk even langs MyCom of een andere computer zaak gaan, voor een tientje kunnen ze een inspectie doen.

Groet, Jack

meest waarschijnlijke is een kapotte fan.
Maak je pc - zijkant open en luister ... dan zie/hoor je wel welke het is.
Anders gewoon 1 voor 1 die fans tegenhouden en als de geluid stopt dan is dat hem ( niet langer dan 15 sec de fan vast houden ! ) die dit met een pen of net als mij met je vinger :D --> doe toch maar met een pen :P
Het kan idd ook je harde schijf zijn , deze kunnen ook kapot gaan en ratelen.
Dus gewoon goed luisteren....

Aanvullend op msi 009.

Als je de harde schijf SATA (of PATA) kabel loskoppelt (dat kleine rode draadje, of die grote grijze plak) en dan de pc opstart zal deze geen systeem laden.(ALS DE PC UITSTAAT)

Je kan van je harde schijf ook de stroomkabel (sata is plat en meestal zwart, molex is wat dikker met 4 pinnetjes , meestal wit.) afhalen (ALS DE PC UITSTAAT). Dan zal je harde schijf niet opstarten (lees: gaan draaien). zo kan je die ook meteen uitsluiten.

je systeem word dan niet zo zwaar belast en je kan dan de ventilatoren wat langer stilhouden,NIET AL TE LANG natuurlijk maar je kan in ieder geval 10-20 seconde zonder problemen het ventilatortje stoppen, (zoizo alle ventilatoren BEHALVE die van de CPU,GPU,Voeding. kan je gewoon zonder problemen even stil leggen). Helemaal optimaal is natuurlijk 1 voor 1 de 3/4pin kabeltjes van je mobo afhalen.

Check ook even alle kabels, raakt een kabel niet een ventilator? (wordt eringezogen zegmaar)

Laatst bewerkt:
meest waarschijnlijke is een kapotte fan.
Maak je pc - zijkant open en luister ... dan zie/hoor je wel welke het is.
Anders gewoon 1 voor 1 die fans tegenhouden en als de geluid stopt dan is dat hem ( niet langer dan 15 sec de fan vast houden ! ) die dit met een pen of net als mij met je vinger :D --> doe toch maar met een pen :P

Met een pen de ventilator stoppen?? Is dit wel zo veilig en gaat het zo juist niet kapot? :confused:
Eén van de fans blaast erg hard en de andere zoemt heel erg. Er liggen ook geen kabels in de weg. Ik zal nu eens extra goed opletten waar het probleem m nou zit.

[video]http://tinypic.com/r/5d5b7o/6[/video]

even een video ter ondersteuning van de situatie, het begrijpt toch wat makkelijker als iedereen er een kijk op heeft. Want ik ben heel voorzichtig en mijn kennis van de inhoud van de computer is niet schatrijk :o

Ik weet niet waar ik de cpu kan vinden en welk fan nou meer 'belangrijker' is dan andere, dus welke fan ik wel mag stoppen en welke niet.

bedankt :)

je moet de pen ook niet gelijk erin gooien :D
gewoon rustig erop en dan steeds harder drukken tot de fan stopt , of je plugt de kabeltje eruit kan ook

je moet de pen ook niet gelijk erin gooien :D
gewoon rustig erop en dan steeds harder drukken tot de fan stopt , of je plugt de kabeltje eruit kan ook

Kun je me vertellen aan de hand van de video welke fans ik wel mag stoppen en welke niet? :o

de voeding is dat grote blok waar al je kabels uitkomen .
Maar kan ik het zwarte ventilatortje dat midden in de computer zit (zie: video) wel stoppen? Dat is alles dat ik moet weten, want ik geloof dat het daar vandaan komt. En als dat het niet is dan is het zonder twijfel de ventilator die m'n voeding zit.

dat middelste zwarte kan je stoppen ja , dat is je cpu fan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan