Ratelende Sapphire RADEON HD7850 OC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alduin

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 aug 2012
Hallo,

Ik heb laatst een Sapphire RADEON HD7850 OC in mijn systeem geplaatst, werkt prima. Temperaturen zijn goed (28 idle, 55 stressed).

Nu is alleen zo dat, wanneer ik de snelheid van mijn koelers wijzig, tussen 45% en 55% er een ratelend geluid geproduceerd wordt.

Nu is het natuurlijk geen probleem om de koelers op andere toerentallen te houden, maar ik vraag me af of dit op lange termijn problemen kan opleveren? Zo ja, wat kan ik het beste doen?

Alvast hartelijk dank

Zelf heb ik een 7870 oc sapphire deze heeft dit niet
Verder gewoon even kijken naar de fans of er iets tussen zit. als het boven de 50% geen ratelend geluid maakt dan is er denk ik niks aan de hand. je kan altijd nog de fabrikant bellen als het je dwars zit
verder kan je met het progamma Trixx van sapphire zelf een custom fan speed doen waardoor je bijv de 50% overslaat dus bijv 30% 40% 60% 70%
Hopenlijk was dit hulpvol!
*knip*

Mod edit: Als een moderator je bericht aanpast laat je dat zo.

Laatst bewerkt door een moderator:
klinkt als kapotte lager als je nog garantie op de videokaart hebt stuur em dan terug
wat je ook kan doen is de fans los schroeven een beetje olie in de draai motor van de fan gooien (olijf olie voldoet) grootte kans dat je dan het geratel niet meer zal horen
1 druppel olie voldoet

Ik had met speedfan al de snelheid aangepast, boven 55% produceert het geen ratelend geluid. Als het geen kwaad kan, stuur ik hem liever niet weer op ivm de tijd die het in beslag neemt. Maar als het echt gevolgen op lange of korte termijn kan hebben, neem ik liever geen risico, voor dat geld.

GPU heb ik 1 maand geleden gekocht, is dat niet wat vroeg voor olie dan?

Laatst bewerkt:
Wanneer ik mijn case op de zijkant leg, is het geluid helemaal weg (wanneer de GPU dus niet met beide koelers naar beneden ligt). Bij 50% is het relatief hard, pulserend. Bij 55% zacht, continu.

Hallo

"Wanneer ik mijn case op de zijkant leg, is het geluid helemaal weg " --> dit sluit dus zo goed als zeker een defekte lager of meer voorkomend "busje" uit.

"wanneer de GPU dus niet met beide koelers naar beneden ligt" --> blijkbaar "zakt" 1 of beide ventilatoren te ver naar beneden , waardoor deze iets hapert.

Indien deze iets feller moeten blazen komen deze iets omhoog (systeem hovercraft) , waardoor het ratelen ophoudt.

Dit is niet iets wat je kunt oplossen zonder de ventilatoren te demonteren en te openen (garantieverlies).

Met ouder te worden , zal dit uiteraard zeker niet verbeteren.

Dit uiteraard melden bij garantieclaim...

Meestal worden deze vertikaal "getest" , en dan werkt alles zoals het hoort...

Zo goed als zeker zal dit nieuwe videokaart worden .

Met heel veel verbeelding , zullen de ventilatoren worden vervangen.

Indien in een deftige lokale p.c. winkel gekocht , zal deze onmiddelijk worden omgeruild (met deze symptomen).

Peter

Duidelijk, en dank voor het antwoord!

Maar het is dus waarschijnlijk niet iets wat problemen kan veroorzaken op langere duur? Want dan zorg ik gewoon dat ik die "storende" RPM's oversla. Het is niet dat ik het geluid irritant vind, daar is makkelijk omheen te werken, maar ik vraag me dus af of de levensduur hier niet negatief door beïnvloed wordt.

Hallo

Met de door u geleverde info is er slechts 1 conclusie op volgende vraag ...

"Maar het is dus waarschijnlijk niet iets wat problemen kan veroorzaken op langere duur?"

Het reeds eerdere geposte antwoord :

"Met ouder te worden , zal dit uiteraard zeker niet verbeteren."

Dit euvel zal dus zo goed als zeker de uiteindelijke levensduur NEGATIEF beinvloeden.

Zeker gezien het feit dat deze videokaart momenteel slechts +/- 1 maand oud is ... "GPU heb ik 1 maand geleden gekocht, is dat niet wat vroeg voor olie dan? "

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan