RAW schijf herstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo Allemaal,

Ik heb een NAS met 2 schijven. Seagate Business NAS 2bay 2x 2 Tb.
Sinds gisteren kan ik de NAS niet meer benaderen.

Ik heb de schijven er uit gehaald en in de PC aangesloten. Ik krijg nu te zien (Win7, in schijfbeheer) dat de schijf in meerdere partities is opgedeeld en het format RAW heeft.

Ik kan dus verder geen data aflezen van de schijven.

Weet iemand iets om de data op deze schijven te redden?
Ik zie op internet wel verschillende aanbieders van dit soort software maar vaak zit daar weer malware oid bij. Dus graag een advies voor goede software die overweg kan met het RAW format en waarmee ik het terug kan zetten op een 'normale' schijf.

Ik hoor graag van jullie.

mvrrg.
Nossie

Nee, helaas stonden ze niet in RAID, ze stonden in JBOD, gewoonweg omdat ik die 4Tb nodig had. Ik had de oude schijven waarvan ik de data had gekopieerd net geformateerd om daar weer een backup op te zetten maar toen was het helaas al te laat.

Ik ga met het programma eens aan de slag om te kijken of ik de data kan herstellen.

Alvast bedankt.

mvrgr.
Nossie

Probleem is dan dat het 1 schijf was, althans zo werd het gezien door het OS.

Dingen terugplaatsen en dan proberen? weet niet welke interface in die nas zit maar miss ziet die prog dat.

Getdataback daar heb ik wel vaker met succes RAW data mee gered.
Niet gratis maar er is een test versie.

Schijven uit een NAS of media speler werken meestal onder een variant van Linux en die zijn op een Windows pc niet te lezen.
Haal de schijf uit de behuizing en koppel hem direct via SATA aan een pc.

Download de laatste versie van Ubuntu op de download pagina en kies de 32-bits versie.
Brand het gedownloade iso bestand op een cd.
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).

Na het opstarten (duurt even) kies "Try Ubuntu" of "Ubuntu uitproberen", Ubuntu draait nu vanaf de CD en er wordt niets op de harde schijf veranderd.
Je ziet links een balk en als je die naar beneden scrolt zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.

Als de disk geen ernstige fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

Tools als "Getdataback" werken alleen op een schijf die NTFS of FAT geformatteerd is en daar heb je dus in dit geval niets aan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan