Receiver ontvang geen DTS signaal van Mediacenter

Status
Niet open voor verdere reacties.

DoRcO

Verenigingslid
Lid geworden
21 aug 2007
Hallo Helpmijers,

Ik zit met een probleempje,
ik werkt met een zelf gemaakt mediacenter, (windows 7 Ultimate met mediacenter software MediaPortal & VLC Player geïnstalleerd)
Hiervoor heb ik een speciale geluidskaart aangeschaft, die ook ondersteund word door Windows 7.. namelijk de Creative X-Fi Sound blaster Xtreme Audio Deze moet speciaal voor home-theaters zijn...
Van deze kaart gebruik ik de Optische uitgang (Optical-out) om aan te sluiten de Onkyo receiver.
Deze receiver kan het wel, als ik namelijk dezelfde DVD in de DVD-Speler doe die ook met een optische/glasvezel kabel is verbonden geeft hij dit signaal wel.

Ik heb al redelijk mooi geluid, echter wanneer ik een DVD met DTS wil afspelen springt de receiver niet naar DTS (dit moet met de letters DTS en een rode omlijning op het scherm van de receiver worden weergegeven, wat helaas niet het geval is)

In de configuratie van Creative console staat een optie DTS, als ik hier op klik, en vervolgens op de TEST knop druk,
word er een surround geluid afgespeeld en schakeld de receiver om naar DTS (wat dus de bedoeling is) echter doet hij dit niet bij het afspelen van een DVD of iets dergelijks...

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan aanpassen / aansluiten / instellen???

Groeten Remco

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Zou het kunnen zijn dat de speler het dts signaal niet kan lezen.

Hoi een goedemorgen,

Dat zit hem in de uitvoer modus van hoe het geluid word door gegeven.

Video Lan (VLC) die heeft als je bij audio op audio apparaten klik dan de optie A52 over S/PDIF staan.
Dit is zoiets als de pass-through modes waardoor het geluid signaal meteen door gestuurd word naar een andere decoder waarvan het de bedoeling is dat het de externe decoder word die in je onkyo reciever zit.

Als je nou bijvoorbeeld PowerDVD van Cyberlink zou nemen dan het je de uitvoer optie non decoded dolby digital/dts audio to external device.
Die stuurd dan bijvoorbeeld het audio signaal 5.1 door als compressed data en in samenwerking met je audio kaart is die compressed data dan voorbestemd voor bijvoorbeeld een 7.1 speaker set.
Zodat als die data dan bij je Onkyo is de decoder van je reciever weet dat hij het dat moet uitpakken en naar 8 speakers moet gaan stuuren volgens recept van de DTS decoder.

Alle andere software decoders op je pc moet dat audio signaal dus met rust laten omdat ze dan vaak het audio signaal weer gaan down graden als een voorbereiding van de transport die door de kabel van je pc naar de externe reciever gaat.

In het kort komt het er eigenlijk hier op neer dat omdat je een goede reciever heb moet hem ook het werk laten doen.
En het beste geluid zal je hebben als je het audio signaal alleen maar de informatie mee geeft waar het terecht gaat komen ,zonder dat je het audio signaal verder gaat bewerken.

Groeten Ragdoll

Ik heb ook Onkyo TXSR-309 en bij mij DTS wel word aangegeven, aleen maar ... zodra ik ook wel DTS afspelt ...:thumb: wat vreemd is, ik heb en optisch en ook HDMI ( 1,4 ! ) aangesloten .
P.S. jij bent zekker dat die DTS is wat je afspelen wil ?? :(

Laatst bewerkt:
Tja kijk ik heb de Onkyo TX-SR608 maar ik zou nooit zo'n reciever aangeschaft hebben als het voor mij niet ooit een keer bewust was geworden dat (door het AC3 open source project) dat je van een 2 kanaals stereo bron het met bepaalde decoders het naar een audio signaal met meer kanaalen kan brengen.

Ik gebruik meestal de Dolby PLIIx decoder die Onkyo van Dolby aan de reciever heeft toegevoegd.
Zo'n decoder dus bevoorbeeld ook dit,

Dolby® Pro Logic® IIx is an extension of Dolby Pro Logic II matrixing technology that delivers enveloping 6.1 and 7.1 surround sound from both stereo and 5.1 content.

p.s: DTS is door Dolby onwikkeld maar hebben het uiteigenlijk in de prullenbak gegooit en een ander bedrijf heeft dat concept van ze overgenomen en zijn daar mee verder gegaan.

Ja het is inderdaad zo dat ik ook de online YouTube video's via de Onkyo met de DTS neo6 decoder naar 8 kanalen omzet en over een 7.1 speaker opstelling afspeel.
(begrijp eigenlijk ook niet waarom er wel eens met wat geklaag zeggen dat het geluid van die video's slecht zou zijn.:d;) )

Dus weer in het kort ,de techniek is al een hele tijd zo ver onwikkeld dat een decoder meer uit de audio en video media kan halen dan dat de encoder in eerste instantie er in heeft gedaan.

In ieder geval wens ik je toch veel succes want ik denk dat het geluid een stuk beter kan.:thumb:

Heren, enorm bedankt...

Ik kan de DVD nu in DTS afspelen met VLC Player.. en wat een geluid weer :D
(ik beschik over een Onkyo Receiver TX-DS595)
Ik heb in de VLC player configuratie de Audio Ouput moeten wijzigen

Voor mensen met het zelfde probleem;

- Start VLC Player
- Tools > Preferences
- Ga naar tabblad "Audio"
- zet "Output module" op: "Win32 waveOut extention output"
- Hierna verschijnt onder dit dropdown menu een optie "Use S/PDIF when available" vink deze aan
- Start de audio, of het programma opnieuw op..

Nu moet ik dit nog werkend zien te krijgen voor de video/audio player in MediaPortal
(of heeft iemand een alternatief idee voor een mediacenter, laat het met aub weten)

Groeten Remco

Nu weet ik niet welke codecs je gebruikt maar meestal gebruikt men de ffdshow codec waar MP dan gebruik van maakt. deze zal een zelfde soort setting hebben

Ik gebruik verder geen speciale codecs ik heb enkel VLC player op een schone installatie van windows geinstalleerd.
Maar als ik het goed begrijp ben ik die ook niet nodig.. Het signaal word kaal doorgestuurd naar de receiver, en deze gaat ermee aan het werk, dus lijkt het me logisch dat ik geen audios codecs nodig ben.

True maar dat moeten je codecs wel weten dat ze er niets mee hoeven te doen :) anders willen ze hem standaard geschikt maken voor de minder kwalitatieve setups :)

Dus controleer in je Mediaportal welke audiorenderers gebruikt worden.
in het geval van de FFDSHOW Audio renderer kun je onder "output" alle passtrough settings doen die je nodig hebt. Bij een andere audio renderer zal je gelijksoortige instellingen hebben

Zelf maak ik geen gebruik van de vlc player in mediaportal (ik gebruik de default die wel codecs gebruikt) dus heb ik daar geen ervaring mee

Laatst bewerkt:
Hoi Remco,

Dat heb je helemaal goed.:thumb:
Je laat het werk door de decoder(s) die in je reciever zijn ingebouwd doen.

In de setup van Creative console geef je alleen het aantal speakers die gebruik op ,en alles bij de decoder setup zet je uit en ook de suround uitbreiding CMSS-3D zet je uit.

In de Windows configuratie van het geluid maak je van de SPDIF Out de defauld.
b.t.w: Dat zorg ervoor dat media programma's waar je de uitvoer modus van de audio niet handmatig zelf kunt kiezen en die dan uit zichzelf de Windows defauld blijven volgen het voor die programma's het nu dus ook de SPDIF is geworden.

Gebruik geen enkele codec software in de media players die je gaat gebruiken daarvoor.

En zeker geen FFDshow !!
Als eerste werken de settings van FFDshow alleen als FFDshow ook wordt gebruikt door een media player of andere media software.
En ten tweede is FFDshow een directschow filter waarvan standaard de merit seting hoger staat dan die van de codec en directschow filters die bij je media programma's zoals je media spelers horen.
Waardoor wat in FFDschow zit zichzelf zo belangrijk heeft gemaakt dat het automatisch de favoriete keuze zal zijn voor de media programma's zelf boven die van de meest geschikte en betere (codec) filters.
Maar dat je zoiets helemaal niet nodig heb dat wist je natuurlijk al door die DVD in de DVD-Speler.

Ik gebruik zelf die MediaPortal niet maar heb natuurlijk wel Media Center in windows.
Om heel eerlijk te zijn zou ik het een beetje vreemd vinden als je de vraag zou hebben of het afspelen van een DVD in Media Center dan niet zou werken zo als het moet.;):)

Denk dat je hiermee weer vooruit kunt ,en als dat niet zo is laat het maar horen.
En wens natuurlijk succes ermee.:thumb:

Ik heb vandaag een mooie HD film net DTS gekeken, deze staat op mijn desktop boven, en deze speel ik via het netwerk via een gedeelde map af op mijn mediacenter.. Na ca. 25 minuten loopt het beeld achter op het geluid wat best storend is... Na een herstart van de film is het weer 20 minuten goed...

Ik gebruik wel een gigabit netwerk...

Daarnaast gaf de receiver aan dat het afspeelde in "Dolby digital" in plaats van "DTS"
Komt dit doordat ik een 5.1 set heb in plaats van 7.1 ??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan