Recht op compensatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sluca

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2009
Hallo iedereen,

Eerst en vooral mijn excuses, ik wist niet goed waar ik deze thread het best kon posten, plz correct me if I'm wrong :)

Ok, dan nu mijn (lang) verhaal: Ongeveer twee jaar geleden heb ik een Dell Studio Laptop gekocht bij Carrefour. Op 15 juli heb ik een mail naar hen gestuurd via hun site omdat mijn scherm niet meer werkte. Ik had die mail in het Engels getypt omdat alle omschrijvingen op die site in het Engels stonden, maar ik heb er wel bij gevraagd om verder geholpen te worden in het Engels.
Ik kreeg antwoord terug: in het Frans... (P.S.: Ik woon in België, dus dat kan hier al eens gevoelig liggen ;) )

Ik heb toen nog terug gemaild maar uiteindelijk heb ik dan toch maar de telefoon genomen omdat het mij allemaal veel te lang duurde.
Uiteindelijk is een transportfirma de pc op 3 of 4 augustus komen afhalen.
Behalve de taalprobleempjes tot hier alles in orde.

Ze hadden mij gezegd dat het 2 tot 3 weken kon duren, dus toen ik op 25 augustus nog niks had gehoord heb ik maar zelf gebeld. Ik zal het nog niet eens hebben over het tig keer doorverbinden vooraleer iemand aan de lijn te krijgen die me kan/wil verder helpen zonder mij direct weer te willen afschuiven op een collega, maar goed, uiteindelijk wist iemand mij dus te vertellen dat mijn laptop al op 9 augustus terug afgeleverd was en dat er door iemand was afgetekend hiervoor met de naam Vervloet.

Ik woon in een groot appartementsgebouw en de naam Vervloet deed (dacht ik) een belletje bij mij rinkelen. Ik zei dus tegen de medewerker dat ik vermoedde dat er iemand in het gebouw hier woonde met die naam en dat ik dat dus eerst wel eens zou checken en anders zou terugbellen.

Alle brievenbussen gecheckt en voor de zekerheid bij de conciërge nagevraagd, maar geen Vervloet te vinden. Terugbellen dus. Opnieuw zwijgen over het doorverbinden (blijkbaar zijn Carrefour-klanten aparte klanten, maar dat duurde nogal lang eer ik dat doorhad :p).

Ze gingen het nakijken en mij de dag erna zelf terugbellen.

Uiteraard, dag erna niets gehoord ... Surprise surprise (vergeef mij het sarcasme, ik heb het een beetje gehad).

Opnieuw zelf bellen, opnieuw doorverbinden-gedoe, opnieuw het hele verhaal uitgelegd, opnieuw zien ze dat de laptop al op 9 augustus geleverd zou zijn, opnieuw beloven ze het uit te zoeken en mij zelf terug te bellen de volgende dag.

Ra ra ra ... geen telefoontje. Dus nog maar eens (!) zelf opbellen en het verhaal doen. Eindelijk krijg ik iemand aan de lijn die wat verder kijkt dan z'n neus lang is. Hij zoekt het adres op via google maps waar de laptop geleverd is (blijkbaar konden ze dat dus de hele tijd zien!), blijkt dat het het adres is van DPD hier in Mechelen.

Ze verwijzen mij dus door naar DPD, dus dan maar met DPD bellen. Daar duurt het amper twee minuten om erachter te komen dat ze de laptop bij Carrefour geleverd hebben ...

Wij dan naar Carrefour, en idd, daar staat hij. De manager of zo van de winkel zegt er nog fijntjes bij "dat ze nu eindelijk weten bij wie dat pakket hoort dat er al een tijdje staat". Maar als we thuiskomen en we bekijken de doos wat meer van nabij, blijkt dat de naam van mijn vriend én ons adres er gewoon op staan. Een simpel briefje had het dus ook al kunnen oplossen.

Maar goed. De laptop is uiteindelijk terecht en het scherm is gemaakt. All is well that ends well. Niet dus. Toen ik na een dag of tien een cd in m'n laptop stak, merkte ik daarna dat ik hem er niet uitkreeg met de mediakeys op m'n toetsenbord (ik dacht dat dat softkeys heette? Jullie zullen wel weten wat ik bedoel).

Gisteren dus opnieuw gebeld. Ik moest hun site bezoeken en iets van BIOS downloaden, maar de link lukte niet. Ze raadden mij dus aan om een uur te wachten (tot na vijf uur, d.i. tot na hun openingsuren dus). En ik doe dat dus: later gisterenavond opnieuw proberen te downloaden en te installeren. Is gelukt zonder problemen maar nog steeds geen functionerende knoppen. Vandaag dus nog maar eens terugbellen. Moest ik weer de site bezoeken, twee andere dingen downloaden (geen idee wat het was, drivers veronderstel ik maar ik ken er echt niets van + ik ben bovendien een vrouw :p).

Na opnieuw 50 minuten (wat jammer genoeg al lang geen uitzondering meer is!) komt de medewerker tot de conclusie dat de laptop opnieuw binnen moet...

Voila, dat is dus het verhaal tot nu toe. We gaan nu nog van het beste scenario uitgaan en veronderstellen dat hij netjes wordt afgehaald, netjes wordt gerepareerd en netjes terug aan MIJN deur wordt afgeleverd.

Maar zelfs als dat allemaal volgens plan gebeurt, vind ik toch dat ik recht heb op iets. Niet? Ik wil graag jullie mening weten. Ik vroeg namelijk daarnet aan de medewerker een e-mailadres waar ik terecht kon met een vraag tot compensatie, en uiteindelijk heeft hij me dat wel gegeven, maar niet voor eerst fijntjes op te merken dat ik toch geen schade heb geleden. En op mijn reactie daarop, nl. dat ik toch wel vier weken of zo zonder laptop (zal) zitten, antwoordt hij dat aangezien ik een particulier ben en geen bedrijf, er volgens de goed geregelde Europese wetgeving geen sprake kan van zijn dat ik schade heb geleden ...

Ik ben sowieso van plan om toch naar dat adres ook eens mijn verhaal te sturen + een vraag tot compensatie, maar blijkbaar zijn mijn kansen om iets te krijgen dus niet erg groot.

En als ik bv internetproblemen heb of zo, dan kan ik mijn operator bellen en dreigen om alles op te zeggen, maar ik kan moeilijk naar Dell bellen om te zeggen dat ik hun laptop wil opzeggen ;) Ik dacht dan ook aan een compensatie in de zin van eventueel een verlenging van de garantie (aan dit tempo zal het mij anders heel wat gaan kosten eens de garantie is afgelopen, wat binnen twee maanden is of zo). Of wat ik ook gezien heb is dat ze voor recentere laptops een gratis upgrade van Windows Vista naar Windows 7 aanbieden, mss zou dat ook een mooie geste zijn.

Voila, wat denken jullie er allemaal van? Ben ik te veeleisend? Of een moeilijke klant? Of heb ik mss toch wel een reden om het tenminste te proberen? Ook tips over hoe ik het moet verwoorden of wat ik zeker wel of zeker niet moet vermelden of andere vormen van compensatie zijn allemaal welkom :)

Alvast bedankt om het hele verhaal te lezen. Ik ga ervan uit dat, aangezien het zo'n lang verhaal is, ik toch wel degelijk een beetje recht van spreken heb ;)

Nee, ik verwacht dat je civielrechterlijk geen poot hebt om op te staan (schadevergoeding). Moreel gezien zou je er alle recht op hebben, alleen het morele recht verzilveren is lang niet altijd te realiseren.

Hallo,

Bedankt voor je reactie. Dat is wel echt jammer. Ik denk dat ik toch sowieso ga proberen om iets te bereiken. Ik vind dat ik genoeg miserie heb meegemaakt om tenminste ERGENS recht op te hebben. Of het nu juridisch helemaal juist is of niet. Dan moeten ze het maar zien als klantenservice of een tegemoetkoming. Weten jullie toevallig meer over verlenging van de garantie bij Dell? Ik heb op hun site gezien en ik vind wel een formulier om een aanvraag te doen tot verlenging, maar ik vind geen prijzen terug of wat die garantieverlenging dan precies inhoudt.

Groetjes en bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan