Rechten gebruiker instellen - Debian

Status
Niet open voor verdere reacties.

RikXP

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2009
Hallo,

Ik heb enige tijd geleden Debian geinstalleerd. Nu, als ik een bestand op wil slaan. Krijg ik de melding: "U hebt niet de goede rechten." Dit is erg irritant. Hoe kan ik mijzelf instellen als admin, of als user de wel kan bewerken?

Alvast bedankt.

Groetjes, RikXP.

Dit gebeurd waarschijnlijk wanneer je het bestand op wilt slaan op een andere locatie dan /home/jouwgebruikersnaam. Deze map is namelijk (bijna) de enige plaats waar een gewone gebruiker bestanden op mag slaan.
Wil je als gewone gebruiker toch ergens een bestand opslaan, dan zal je root rechten moeten hebben. Die krijg je door in een terminal het commando "su" voor het uit te voeren commando set. Je wordt dan om het root wachtwoord gevraagd.

Wil je een programma vanuit KDE opstarten met root rechten, dan toets je alt+F2. Dan krijg je een invulvenster en daar vul je in: "kdesu programma" (zonder aanhalingstekens). Bijvoorbeeld "kdesu kate". Je wordt dan om een wachtwoord gevraagd. Wanneer je dat ingevuld hebt zal het programma, in dit geval een teksteditor, opgestart worden.

Of

Je kan in een terminal via je "root" account de directory waar je je bestanden wil opslaan
1) eigendom maken van je normale gebruiker (chown user.group -R ...........)
2) de directory van rechten voorzien zodat je gebruiker er bestanden kan opzetten (chmod 777 -R .....)

Loop even door de man's van deze commando's:thumb:

bedankt allemaal. maar hoe werkt chmod en chown nu precies?

is gelukt!! bedankt beide.

maar... waar stond die 777 nou voor? alles was in het engels...:confused:

is gelukt!! bedankt beide.

maar... waar stond die 777 nou voor? alles was in het engels...:confused:

Het grote verschil met Windows en eigenlijk het gene wat het verschil maakt:D

Ieder bestand/directory binnen een Linux filesysteem kan benaderd worden met 3 verschillende rechten: lezen, schrijven, uitvoeren of een combinatie van deze drie en dit voor weerom 3 verschillende profielen Eigenaar, de groep en iedereen.

M.a.w. je hebt 3 toestanden per profiel, in binair uitgedrukt is dit "111" of 7 decimaal
Eerste digit : 0100 => 4 = Lezen
Tweede digit : 0010 => 2 = schrijven
Derde digit : 0001 => 1 = uitvoeren

Eenvoudig dus om bepaalde programma's onuitvoerbaar te maken voor bepaalde profielen, of je directory's/bestanden onleesbaar wenst te maken voor anderen ;)

Waarom 777:
De eerste 7 is voor de eigenaar de tweede 7 voor de groep en de derde 7 voor iedereen.

als voorbeeld
754 zal enkel de eigenaar alle toegang hebben, de groep lezen en schrijven en de rest enkel lezen.
7 = 0111 / 5 = 0101 / 4 = 0010

Bij het comando ls -l zal je een directorylijst zien met aanduiding van bovenstaande :
drwxrwx--- 2 xvdab 32 Jan 17 17:19 testdir
-rw-rw---- 1 xvdab 4 Jan 17 17:19 c
-rw-rw---- 1 xvdab 2 Jan 17 17:19 a

rwx -rwx -rwx
111-111-111

Was ik duidelijk :p

Een extraatje : Om een bestand te verbergen in Linux tik je er gewoon een "." voor (bvb ".mijntekst.txt"):thumb:

Laatst bewerkt:
Geweldige uitleg! Hier kan ik wat mee.:thumb:

't is me eindelijk gelukt! Ik had Apache erop staan, maar kon er geen bestanden in plaatsen! Nu dus wel!!:D

Bedankt!

Groetjes, RikXP.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan