Rechten instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark Straatman

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2007
Ik moet een nieuwe map maken in mijn "Program files", maar dan van linux. Ik heb geprobeerd om dit te doen via rechtermuisknop, met een map ernaartoe te verplaatsen, maar dat alles lukt niet.

Ik heb al ingesteld dat ik de rechten heb van de admin (denk ik)
Ik ben naar systeem > beheer > Gebruikers en Groepen.

daar heb ik de eigenschappen van mijn account aangeklikt en onder het venster Advances, bij de optie Main Group mezelf ingesteld als Root.

ik weet niet of dit de goeie manier is, maar als het wel zo is, wat doe ik dan fout, en als het wel goed is, wat doe ik dan fout?

Je moet ook nog superuser root worden. Dat doe je onder ubuntu met sudo. Ik gok:
PHP:
gksudo nautilus

ik heb daarmee wel een nieuwe map aan kunnen maken, maar mezelf niet een superroot user maken...

vraag half opgelost :P

maar mezelf niet een superroot user maken...

Als je alle rechten wilt hebben moet je gewoon inloggen als root. Maar verwacht dan niet dat je nog hulp krijgt als je je systeem om zeep helpt, want dat is dan je eigen schuld. Je moet NOOIT als root (of met root rechten) werken als het niet per se nodig is.

nja kijk, wat ik wil is dat ik java kan installeren, dmv een map te maken in de /usr/ map, maar dat kan ik niet omdat ik niet genoeg rechten heb...

het maakt me neit uit als ik beperkd toestemming heb, maar ik wil gewoon mijn programmas installern zonder iedere keer als root in te moeten loggen.

PHP:
sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin
daarmee installeer je java in ubuntu :P
- moet je overigens wel multiverse repository geinstalleerd hebben
Probeer ook het programma synaptic eens, daarmee kan je nog veeeeeeeeeeeeel meer software installeren

het maakt me neit uit als ik beperkd toestemming heb, maar ik wil gewoon mijn programmas installern zonder iedere keer als root in te moeten loggen.

Daarvoor is het programma sudo, zoals in dropls post. Dan kan je, zonder als root te hoeven inloggen, een commando uitvoeren met root rechten. Je wilt niet dat jouw account programma's kan installeren. Dat zou namelijk betekenen dat een evt. virus (of ander kwaadaardig programma) zich ook kan installeren en dat wil je niet.

ik moet zeggen dat ik wel een newbie ben met linux, maar dat zijn we allemaal geweest...

ik heb nog een paar vraagjes:
1.- alle programmas die ik wil installeren moet ik dus altijd via teminal installeren?
2.- is er een algemene code voor in de terminal dat gebruikt wordt voor het installeren, zoals
Code:
sudo (om als root te installeren) apt-get (kweet neit waarvoor die code dient) install (das duidelijk)...
3.- in dropl's post zag ik "sun-java6-jre sun-java6-plugin" staan... als ik dat deel van de code neit zou weten, waar zou ik dat dan vandaan moeten halen?

dat tot nu toe :P

groetjes, Mark

Synaptic is een goed programma om pakketten te installen, als je die nog niet hebt:
PHP:
sudo apt-get install synaptic
sudo synaptic
Synaptic zit ook ergens in je systeem menu's....(ik neem aan dat je gnome gebruikt en dan weet ik het dus niet want ik doe alleen kde)

Jullie kunnen omwegen volgen. (synaptic is al geïnstalleerd standaard in ubuntu)
Jullie stellen dus ubuntu veel moeilijker voor dan het is.

Je hebt twee mogelijkheden
Via het menu toepassingen > installeren verwijderen
Via het menu Systeem > beheer > synaptic

Of lees de documentatie eens door op voor het installeren van codecs, java flash.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/multimedia/multimedia_installeren/

Algemeen voor het installeren van software.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/softwareinstalleren/

En over de methode die je gebruikt hebt voor jezelf de root rechten te geven die is fout. En maak je best weer mooi ongedaan. (Het vinkje bij admin groep volstaat, hiermee kan je sudo uitvoeren. Dit is nodig om jezelf tijdelijk administratie rechten te geven.)

Ubuntu vragen zullen over het algemeen sneller en beter beantwoord worden op het officiële ubuntu-nl forum.
http://forum.ubuntu-nl.org

@supernail root is in ubuntu standaard gedeactiveerd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan