rechten mbt muziek op mijn website

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lafeber

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2007
Wie kan aan mij helder uitleggen hoe het nu zit als je luisterfragmenten (en foto's) van een muziekgroep op je site wil zetten. PR heeft in elk geval te kennen gegeven dat we de naam van de groep niet mogen gebruiken in de domeinnaam. Snap ik. Maar nu adviseerd PR om door te linken naar de eigen site voor het beluisteren van fragmenten (deze site -.com) gaat over niet al te lange tijd de lucht in. Dat is niet wat we willen, het wordt geen page maar een website en doorlinken naar een andere site vinden we gewoon niet mooi.
Hoe zit het daarmee, mogen wij fragmenten plaatsen of niet? Hoe hebben anderen dit opgelost, want er zijn meer sites waar je muziek kunt beluisteren. We willen het op een integere manier oplossen.

Help me out!

Als je audio(fragmenten) op je site plaatst waar auteursrechten op rusten en je hebt geen toestemming van de belanghebbenden, ben je strafbaar. Voor foto's geldt in principe hetzelfde. Nog sportief dat het doorlinken wel mag! Maar wie is PR?

Als je audio(fragmenten) op je site plaatst waar auteursrechten op rusten en je hebt geen toestemming van de belanghebbenden, ben je strafbaar. Voor foto's geldt in principe hetzelfde. Nog sportief dat het doorlinken wel mag! Maar wie is PR?

PR is de Prdame van de groep. Er is ook een manager en ik kan contact maken met de groep zelf. Maar wat is weg? Wat het belang is is dat de groep naar nederland komt en het positief is dat er dan iets nederlandstalig op internet is te vinden. De link naar onze site zal ook worden gebruikt door de organisator van de concerten.
Je spreekt over belanghebbenden, maar wie heeft in het algemeen nu de meeste stem? De PR, de Manager, De groep zelf of de uitgever van de cd's?

Ik veronderstel de Public Relations van de groep/artiest?

In ieder geval, het uitzenden en/of als download beschikbaar stellen van muziekfragmenten is tegen de wet op het auteursrecht als je geen toestemming hebt. De "PR" heeft je daar eigenlijk al van op de hoogte gebracht he :)

Verder denk ik dat het copyright rust op de verantwoordelijke uitgever van de CD waar jij de liedjes van hebt afgehaald én de artiest...

Wat niet mag, is het aanbieden van auteursrechtelijk beschermde werken van derden zonder hun toestemming. En dan maakt het niet uit of dat in het MP3-formaat is, of in welk ander formaat dan ook. Wie dat doet, kan op korte termijn boze brieven van auteursrechten-organisaties als de BUMA/Stemra of de RIAA verwachten, en een rechtszaak aan zijn broek krijgen als hij niet meewerkt.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/mp3/mp3legaal/

wie is eindverantwoordelijk

Ik veronderstel de Public Relations van de groep/artiest?

In ieder geval, het uitzenden en/of als download beschikbaar stellen van muziekfragmenten is tegen de wet op het auteursrecht als je geen toestemming hebt. De "PR" heeft je daar eigenlijk al van op de hoogte gebracht he :)

Verder denk ik dat het copyright rust op de verantwoordelijke uitgever van de CD waar jij de liedjes van hebt afgehaald én de artiest...

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/mp3/mp3legaal/

Ja, geen nieuws idd. Maar de vraag is nu aan wie ik het beste de toestemming kan vragen? Het is misschien te voordehandliggend om dat aan de groep zelf te vragen? Hebben zij de bevoegdheid om toestemming te geven? Ik kan hun nl wel direct benaderen maar wil ze niet met dit soort toestanden lastig vallen tenzij het echt nodig is.

Ik denk dat hen benaderen toch echt wel de beste oplossing is. Ik noem zoiets op safe spelen. :) Men zal nooit kunnen zeggen dat je het niet gevraagd hebt.

Je moet het management van de uitvoerdende artiest benaderen, die verwijzen je of nemen zelf die beslissing, vraag confirmatie via email.

dat had ik fout, in besloten kring is geen probleem (intern bedrijf presentaties etc)

Het op een promotiesite zetten is niet echt "in besloten kringen" he... :D

nee inderdaad :D , ik had er zelf eens te maken gehad bij een presentatie, buma gebeld, zijn keurig langsgekomen om de presentatie te bekijken en feedback te geven.
Iets te snel geantwoord ;) sorry..

tja tja

Ik denk dat ik nog es met PR ga babbelen en eventueel met Manager.
Anders ga ik naar de groep zelf eens kijken wat zij er van vinden. Ben benieuwd. Het hele idee van de site stort nl een beetje in zonder muziek.

gelukt!

Het is gelukt,
We mogen alles doen!!!!!
Geweldig toch :)
Officieel dus he, met toestemming :))))))))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan