rechten programma's

• Onderwerp starter Onderwerp starter smek
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

smek

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2010
Hallo allemaal,

Ik weet niet goed in welk forum ik dit moet vragen dus doe ik het maar hier.
Ik heb software gevonden op het internet die te koop wordt aangeboden voor meer dan 1000 euro.
Ik kan die software ook maken ik heb geen kennis van de broncode van de applicatie maar ik weet hoe ik het kan bouwen en zelfs uitbreiden.
Wat ik me af vroeg is of ik zo'n zelfde programma mag maken en verkopen.
Zijn er patenten voor software waardoor je iets niet na mag bouwen?
Kortom wat zijn mijn rechten?

Alvast bedankt!

Jij wilt zo'n zelfde programma maken zeg je? Dat mag dus echt niet, tenminste, niet zonder schriftelijke toestemming. Je mag wel nabouwen maar je zult het programma daarna helemaal moeten verbouwen. Je mag dus een programma maken met hetzelfde doel maar zorg dat je niets, maar dan ook niets kopieert of overneemt.

Zover ik weet mag je publiceren wat je wilt, zolang de broncode niet 'gejat' is of de broncode (overdreven) veel overeenkomsten vertoont met wat gebruikt is voor het programma dat je nu probeert na te bouwen.

Als voorbeeld: Er zijn ettelijke programma's in omloop die als iTunes vervanger kunnen dienen. De functionaliteit van die programma's is zo goed als gelijk, maar de broncode niet. Dit mag gewoon.
Ander voorbeeld: Tekenprogramma's (CAD). Daarvan zijn er 100en in omloop die (ongeveer) hetzelfde doen en kunnen en ook ongeveer dezelfde "look-and-feel" hebben, maar ook daar geen probleem.
Weer een ander voorbeeld: Er zijn meerdere Microsoft Word 'klonen' te koop. Blijkbaar mag dat ook gewoon.

Natuurlijk mag je de software niet verkopen als was het hetzelfde product als wat je nu nabouwt maar dat spreekt vanzelf.

Overigens kan het zijn dat die software 1000 euro kost omdat (veel) ondersteuning en updates bij de prijs is inbegrepen. Dat is iets waar je mogelijk rekening mee moet houden bij je eigen prijsbepaling en je toezeggingen hieromtrent richting je klanten.

Ook kan het zijn dat die software zo duur is omdat voor (delen van) de programmatuur/modules elders geshopt is en er royalties betaalt moeten worden voor het gebruik van die externe programmatuur/modules. Let ook op bij het toepassen van libraries etc. die niet in public domain beschikbaar worden gesteld maar onder een licentie (bijv. de GNU licentie). Het kán bijvoorbeeld zijn dat die vlgs. de licentie niet in commerciële software mag worden gebruikt of dat je de broncode waar je die libraries inzet ook openbaar moet maken etc.

Puur uit nieuwsgierigheid (als je het ons vertellen wilt): Welke software wilde je gaan 'nabouwen'?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan