rechten toekennen afhankelijk welke pc in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

pasan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 nov 2010
hallo

4 sub mapjes in een hoofd map en deze hoofdmap staat op een netwerkschijf
via 4 andere pc's hebben we toegang tot de hoofdmap en kiezen we het sub mapje die bij de desbetreffende pc hoort. tot zover geen probleem
als nu elke pc zn sub map geopend heeft en een andere pc in het netwerk opend 1 van die supmappen en klikt daarna ook nog op opslaan dan heeft de eigenlijke gebruiker een probleem want dan heeft hij alleen nog maar lees rechten. :shocked:

nu mijn vraag:
kun je in vba code rechten toekennen aan de gebruiker (dus eigenlijk de pc waarvoor het submapje bedoeld is) zodat alleen deze pc schrijf rechten heeft en behoud en dat als een andere gebruiker dit sub mapje opend alleen lees rechten heeft

hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd

groet

Pasan:thumb:

geen reactie dus neem aan dat mijn vraag niet mogelijk is zet de vraag daarom op opgelost

En moet dat dan gebeuren via Excel of Word?

Volgens mij bedoel je ook iets anders als dat je zegt: een map is bedoeld om bestanden op te slaan; die kan ook niet geblokkeerd zijn als iemand anders een bestand uit die map opent. Dat geldt wel voor bijvoorbeeld excel documenten; de eerste gebruiker heeft de rechten op het bestand, en een volgende gebruiker kan dan alleen een kopie opslaan. En dus niet, zoals jij zegt, dat de tweede gebruiker wèl kan opslaan en de oorspronkelijke niet...

hallo

het volgende gebeurd

op een netwerkschijf word een map geplaatst met daarin meerdere excel bestanden
deze netwerkschijf word dus door meerdere mensen benaderd
als een excel map in gebruik is op een pc en tergelijkertijd word deze map ook geopend door een andere pc en daarna word er op opgeslagen geklikt dan kan eerste gebruiker niet meer opslaan dan word er gevraagd of je een kopie wil opslaan
dit gebeurde mij vandaag weer eens
ik moet dan de pc opnieuw opstarten voordat ik de excel map gewoon weer kan gebruiken dus gegevens toevoegen en op opslaan klikken

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan