Eenvoudige computergebruikers bestaan niet hoor.
Nu heb je het FAT32 bestandsysteem. Niks mis mee hoor, maar nu kan je je bestanden niet beveiligen. Met het NTFS bestandsysteem kan dat wel.
Een bestandsysteem wil zeggen dat de data op de harde schijf op een bepaalde manier zijn ingericht en toegankelijk zijn. FAT32 is een heel open toegankelijk systeem, waardoor het moeilijk wordt om je gegevens (zonder extra software) te beveiligen.
Je kunt je bestandsysteem eenvoudig overzetten naar NTFS door het volgende te doen, zoals voorheen al werd aangegeven.
Ga naar start, uitvoeren, en typ daar in CONVERT C: /FS:NTFS en geef enter. Nu zal windows met een melding komen waaarin hij aangeeft van "joh, ik ben nu even lekker bezig, ik voer deze opdracht wel uit als ik opnieuw opstart. Ok?" Vervolgens klik je op ok of yes en je start de pc opnieuw op. Dan zie je geen normaal opstartscherm, maar gaat hij vrijwel meteen aand e slag met converteren naar NTFS. Dit kan, afhankelijk van de grootte van de harde schijf, even duren (denk aan een kwartier tot een half uur).
Daarna start de pc gewoon door en kan je gewoon inloggen. En dan kan je de bovenstaande procedure uitvoeren om het beruchte vinkje te zetten.
Moeilijk? Nee hoor. Eng? Wellicht. Daarom oplossing 2, waardoor je niets met NTFS te maken hebt (het bovenstaande verhaal kan je dus vergeten

): Ga naar
http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,7941,00.asp en download het programma cryptext.
Dat voegt twee opties toe aan je rechtermuisknop menu, namelijk encrypt en decrypt. Het gevolg is dat je
(hoe kan het ook anders) daarmee mappen encrypt en decrypt. Bij encrypten moet je een wachtwoord opgeven, bij decrypten hetzelfde wachtwoord. Zet al je documenten in een map en encrypt die (of laat alles in de map my documents staan en beveilig deze).