rechtenprobleem bij USB-HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

boototter

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2004
nieuwe pc met SuSE 10.2 x86_64 en KDE desktop meteen erop gezet.
Bij de pc is een eerder aangeschafte USB-HDD unit, geformatteerd als VFAT (FAT32 onder mswinxp) met een ruime hoeveelheid bestanden die grotendeels bewaard moeten blijven.
De HDD is te benaderen door iedere gebruiker, en heeft als groep 'root'.
Probleem is, dat sommige software (bijv. kino) de schijf niet kan benaderen anders dan lezen.
Op geen enkele tot nu toe geprobeerde manier zijn de rechten te veranderen.
Voor de ingelogde gebruiker (ikke, of root, of partner) zijn er lees- en schrijfrechten, voor groep (root) en anderen leesrechten.
Noch onder KDE, noch onder de shell lijken (zijn???) die rechten te veranderen.
chmod geeft niet eens een foutmelding; chown of chgrp geven een melding dat het niet mag.
Mezelf toevoegen aan de groep root heeft geen effect trouwens, netzoniks dus.
Wie heeft dezelfde ervaring (patientenklaaggroepje) en wie een oplossing (patientenzelfhulpgroepje)?

groet,
David

Ik denk dat aangezien fat32 geen enkel gebruikersbeheer kent het aan je linux config moet liggen.
1 - kan root wel schrijven naar die hd?
2 - het kan iets met udev zijn, die regelt volgens mijn beperkte weten usb devices
3 - de map waar je op mount heeft de verkeerde rechten
4 - Bij kij is de groep 'plugdev' als kde iets automatisch mount

Laatst bewerkt:
dat mijn filmeditor niet kon schrijven is inmiddels opgelost: die schreef naar de hardwarenaam, die was inmiddels na een reboot veranderd (en telkens weer een andere, zelfs bij (nog) gelijkblijvende configuratie).
De mountnaam is wel telkens hetzelfde (t.i. bij mij wordt er trouwens in /media gemount) dus dat werkt en staat nu ook in de editorconfiguratie.

En ja, root kan schrijven, net als de aangekoppelde gebruiker.
Belangrijkste probleem voor nu is dus opgelost. Nu alleen nog gaan klussen hoe ik dit gedeeld ga krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan