• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rechtse Enter werkt niet in Textbox(shape)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piet Bom

Verenigingslid
Lid geworden
13 nov 2010
Ik werk toch al heel wat jaartjes met Excel, maar toch iets gevonden wat niet werkt.
In een worksheet voeg ik een Textbox in (via insert shapes)
Dan ga ik meerdere regels typen in die Textbox en om een regel af te breken gebruik ik meestal de linkse Enter-toets.
Dat werkt dus ok, maar het werkt niet met de rechter Enter-toets (bij het NumPad)
Is dit zo bedoeld bij het ontwerp of is het een bug of een instelling ?
Ik werk op de zaak met Windows 10 en Office 365 Excel 2016

Waarom weet ik niet Piet, maar linker Alt+NumPad Enter werkt weer wel.

Bedankt HSV,
Dat werkt bij mij niet zoals ik verwacht, Alt+Enter zou een harde return moeten geven.
Maar bij mij doen de beide Enter-toetsen in combinatie met Alt hetzelfde: De laatste getypte letter wordt herhaald ?????
In een gewone cel doen beide Enter toetsen in combinatie met Alt wel hetzelfde (geven beide een harde Return in de cel).
Zou het iets met de Keyboard instelling te maken kunnen hebben ?
P.S. Ik vind dit een lastig onderwerp om op te Googlen om de juiste zoek topics te vinden

Na jouw schrijven nog even wat getest.

Erg raar, nu krijg ik ineens ook een herhaling van de laatst getypte letter.
En nu haal ik even later met dezelfde combinatietoetsen de getypte tekst weer weg.

Vreemd instrument.

Ok HSV, bedankt voor het testen.
Natuurlijk weet iedereen dat Excel een rekenblad is en geen tekstverwerker.
Maar als ze dan toch een beperkt aantal tekstverwerkings features in Excel stoppen, moet Bill dat wel consequent doen :rolleyes:
Ik wacht even af of er nog meer helpers reageren met de gouden tip en dan gooi ik de topic dicht.

Laatst bewerkt:
Piet,

workaround:
In thisworkbook module:
Code:
Private Sub Workbook_Activate()
    Application.OnKey "{ENTER}", "test"
End Sub
Private Sub Workbook_Deactivate()
    Application.OnKey "{ENTER}"
End Sub

In een gewone module:
Code:
Sub test()
 Application.SendKeys "~"
End Sub

Die Sendkeys kan dan wel weer wel jouw Numlock aan/uit verstoren....

Laatst bewerkt:
Bij gebruik van de enter toets van het numerieke deel werkt het bij mij als ik control+enter druk. Ik heb trouwens een broertje dood aan spreadsheets waar invoer in shapes en/of controls moet worden gedaan, ik hoop dat het tekstvak alleen bedoeld is voor uitleg aan de gebruiker, niet voor reguliere invoer :-)

@jkp,
Vreemd, bij mij werkt die Ctrl+Enter helemaal niet. Met welke Excel-versie werk jij ?

@E v R,
Dat workaround doet het, tot mijn verbazing.
Ik heb meteen geprobeerd om ook de Alt+Enter (harde return) te laten werken, maar dat is mij niet gelukt.
Waar mis ik de clou ?
Code:
Private Sub Workbook_Activate()
    Application.OnKey "{ENTER}", "test"
    Application.OnKey "%{ENTER}", "test2"
End Sub
Private Sub Workbook_Deactivate()
    Application.OnKey "{ENTER}"
    Application.OnKey "%{ENTER}"
End Sub
en
Code:
Sub test()
    Application.SendKeys "~"
End Sub
Sub test2()
    Application.SendKeys "%{ENTER}"
End Sub

Ik heb Excel 365 (Monthly channel). Ik denk overigens dat het eerder aan keyboard driver en/of merk PC ligt. Ik heb bijvoorbeeld slechte ervaringen met de combinatie SENDKEYS op HP computers (die togglet dan de numlock spontaan)

Zit er een verschil in Alt+Enter en een gewone Enter in een TextBox?
Plaats je de Alt Enter of Enter altijd aan het einde van de tekst? (zo ja dan kan de sendkeys achterwege laten en de huidige tekst terugplaatsen met een Vblf of VbCrlf achter de tekst)

(die togglet dan de numlock spontaan)

Hey Jan Karel,
daar had ik nog niet aangedacht, maar dat is ook een mogelijkheid tot inconsequent gedrag van computers.
Toevallig heb ik de laatste tijd ook regelmatig last van die numlock die togglet. Dat is super vervelend.
Tot nu toe dacht ik dat het aan mijn dikke vingers lag die per ongeluk de numlock aanraken.
Ik ga nu eens googlen of het aan een instelling ligt.

@E v R,
Je hebt gelijk. In een textbox geeft Enter en Alt+Enter hetzelfde effect.
Dus het is voldoende om de rechtse Enter werkend te krijgen.
En dat is gelukt, dus dit topic gaat dicht.
Alle helpers, bedankt !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan