record in gegevensblad markeren na selectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bospeen

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2005
Beste forumleden,

Volgend probleem... een gegevensblad A toont records op basis van een tabel. Bij dubbelklikken op een selectievakje wordt het corresponderende record getoond in formulier B (middels VB-code).
Wat ik wil is dat geselecteerde records op de een of andere manier worden gemarkeerd, dus dat de gebruiker weet welke records hij/zij al heeft bekeken.
Dit kan misschien door de al geselecteerde records een ander achtergrondkleurtje te geven, of bijv. een kolom toe te voegen waarin automatisch een vinkje (letter v) wordt gezet.

In beide gevallen zal volgens mij een stukje VB-code moeten worden toegevoegd, maar welke?
Graag hulp hierbij, andere ideeën zijn ook van harte welkom!

Je hoeft daar volgens mij niks voor te programmeren; kun je simpel met Voorwaardelijke opmaak doen. Wel een veld als voorwaarde gebruiken, dus een selectievakje of zo vullen lijkt mij een goed plan. Dat veld kun je vullen met je andere procedure (die ik niet echt gebruiksvriendelijk vind, maar da's een ander verhaal) en hoeft ook niet zichtbaar te zijn.

Hoe zou jij dat dan doen als je die oplossing niet echt gebruikersvriendelijk vind?

Dubbelklikken op een selectievakje? Nee, dat soort technieken gebruik ik nooit. Selectievakjes zijn er om keuzes aan te passen. Eén klik --> aangevinkt/niet aangevinkt. Twee klikjes: oorspronkelijke waarde weer terug. Meer smaken mag een selectievakje in mijn ogen niet hebben :). En dan ook nog eens dubbel laten klikken... Ik zou, als je toch een extern formulier wilt openen, een knop achter het record zetten. Da's voor de gebruiker ook in één blik duidelijk, en ze weten ook dat knoppen er zijn om op te klikken. Terwijl een slectievakje nu eenmaal precies moet zijn wat het pretendeert. En dat voor de niets vermoedende gebruiker doorgaans ook is.

Laatst bewerkt:
Sry, dan ben ik niet duidelijk geweest: met selectievakjes bedoel ik de recordkiezers (knopjes vooraan in het gegevensblad). Door hierop te dubbelklikken opent het corresponderende record in een nieuw gedetailleerd formulier, middels een stukje code. Aan déze code wil iets toevoegen om het record in het gegevensblad gemarkeerd te krijgen.

Dan kan ik alsnog verder verwijzen naar bericht #2 :).

ik heb een ja/nee veld aan de tabel toegevoegd, die nu automatisch op ja gezet wordt als een record geselecteerd was. Maar nu krijg ik het met de voorwaardelijke opmaak nog niet voor elkaar, waar doe ik dat?

ik heb t al gevonden, maar het lijkt erop dat een voorwaardelijke opmaak niet werkt in de gegevensblad weergave!

Bij mij wel, dus het ligt niet aan Access. Check je voorwaarden nog eens goed, zou ik zeggen, of post anders een voorbeeldje.

blijkbaar doe ik nog iets niet goed, ik ben wel heel benieuwd hoe ik dat dan moet doen (de achtergrondkleur van een record aanpassen als vinkje = true)

Doe er een voorbeeldje bij...

Een voorbeeldje heb ik zo snel niet bij de hand (dan moet ik de accdb eerst "uitkleden" en ontdoen van bedrijfsgevoelige informatie etc.). De oplossing met het automatische vinkje werkt echter goed, dus ik laat het maar even zo.
Bedankt voor je hulp zover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan