Record invoegen / Tussenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kristofvdp

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2005
Beste,

Bij het maken van een fiche voor een evenement (hoofdformulier), geef ik in een subformulier de verschillende tijden en gebeurtenissen in. Bvb: 12u Receptie, 13u Diner,...

Aan dit subformulier hangt op zijn beurt ook een subformulier aan vast, waar de gebeurtenis in detail is opgesplitst. Bvb: (Diner), 80 x Carpaccio, 5 x Zalm, 80 x Lamskroon,....

Zo is een volledig feest opgebouwd. Maar een week voor een feest kan de klant terugbellen en vragen voor een verandering. Bvb. 80 x Carpaccio moet 79 worden en 1 x vegetarische schotel. Er moet dus een record worden tussengevoegd. Het gaat niet om die als laatste nieuwe toe te voegen, want dan wordt die niet in een juiste volgorde afgedrukt.

Heeft iemand al een zelfde situatie gehad waarbij hij records moet invoegen?

Groeten,

Zonder je database gezien te hebben denk ik dat je die aan moet passen. Daar zit volgens mij het probleem.

Als je je DB post (met dummy gegevens, gecompact en gezipt) kan ik er in detail naar kijken.

Kijk maar.
Succes!

Zie hier mijn db.

Opgelet, het programma'tje is in functie voor de horeca. Nooit of nooit een exacte wetentschap ;)

Greetz,

Bijlagen

Hallo kristof,

wat bedoel je precies met

Het gaat niet om die als laatste nieuwe toe te voegen, want dan wordt die niet in een juiste volgorde afgedrukt

Daar zit je probleem, niet in het tussenvoegen van een autonummering (wat en not done en niet logisch en niet mogelijk is).

Groet,

Tardis

Hey,

Op dit moment wordt op mijn rapport de gerechten gesorteerd volgens het ID-nummer. Ik zou dat eventueel kunnen laten sorteren op het type gerecht (bvb. voorgerecht, hoofdgerecht,..) Maar dat gaat ook niet omdat sommige gerechten (bvb. een tussengerecht) ook kunnen gebruikt worden als hoofdgerecht, dus dan zou de pc fout sorteren.

Ik vrees dat er gesorteerd moet worden op een nummer, maar hoe? Het lijkt me omslachtig om de gebruiker manueel een nummer in te laten geven voor een bepaalde volgorde te krijgen.

Kunnen jullie volgen in mijn redenering?

Ciao

Ik kan je db hier niet openen omdat ik hier geen rar heb maar waar wil je dan op sorteren?
Alles is mogelijk! Zelf op ingredienten als die er in staan. De tussengerechten zijn toch wel herkenbaar? We komen er wel uit.

je kan natuurlijk ook op menu sorteren dat je Voor- hoofd en nagerecht onder elkaar hebt staan voordat het volgende menu wordt afgedrukt.

Laatst bewerkt:
Hey,

In afwachting tot een goede oplossing, kan ik misschien een extra veld toevoegen waar ik de gebruiker kan laten kiezen, tussen gang 1, gang 2, gang 3,... en dan op dit veld sorteren.

Kwestie van even door te kunnen gaan met het prog.

Tja, sorteren is een mogelijkheid maar in dit geval niet de juiste, want bvb. een soep kan soms voor een warm voorgerecht komen, soms er na... er zijn te véél uitzonderingen om er een gemakkelijke standaard van te maken.

Je kan dus eigenlijk niet zeggen dat een bepaalde sortering goed is. Dus moet je die sortering zelf aanmaken. Dit zou op de volgende manier kunnen.

Maak een tabel aan met de volgende velden:
volgorde; menu, gang, gerechtid.

Dit zou genoeg moeten zijn om ieder menu op gang en gerecht te sorteren.
Nadeel is:dit moet je helemaal handmatig doen. De automatische sortering werkt niet goed.

Kan je hier iets mee?

Inderdaad guus dit is de beste oplossing.
Deze oplossing had ik ook al doorgevoerd en ja,... het moet manueel maar het valt wel mee.

Alvast bedankt.

Enig idee hoe je de inhoud van een memoveld kunt "stylen"?

Ciao

Hallo kristofvdp,

maak even een nieuw onderwerp aan voor je nieuwe vraag.
Geef ook even aan welke versie van Access je gebruikt.

Groet,

Tardis

Strikt genomen ben ik het wel met Tardis eens:
maak even een nieuw onderwerp aan voor je nieuwe vraag.

Maar als je met dit antwoord geholpen ben kan je dit topic afsluiten. Maak anders een andere aan:
Je kan een memoveld niet pimpen.
Gebruik daarvoor een rtf control. Alle bijbehorende codes zijn op het net te vinden.

Succes!

Je kan een memoveld niet pimpen

Als het goed is kan dat wel in Access 2007, de Rich Text funktionaliteit zit daar ingebakken.
Voor lagere versies kun je een voorbeeld downloaden via de site van Lebans.

Groet,

Tardis

Wist ik niet. Weer wat geleerd. Ik werk niet met 2007. Werkgever zit vast op 2003.

Hey,

Inderdaad 2007 werkt met rtf/html in de memovelden. Maar zoals bij Guus zit ik momenteel ook nog vast aan versie 2003.

Waar kan ik die site vinden van Lebans?

Greetz,

Drie maal raden.
Google eens op lebans.
Je mag wel een béétje moeite doen hoor.:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan