Record met AutoNummering verdwenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomahowk

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2013
Beste,

Eerder al een post gemaakt op dit forum vanwege access/excel problematiek; toen geweldig geholpen, hopelijk lukt dat nu weer.

Ik ben bezig geweest met invoer van gegevens in mijn formulier. Dit formulier heeft als eerste veld een AutoNummering, (dus automatisch 1, 2, 3 bij een nieuw record). Probleem is dat ik een fout maakte bij invoer van een van de overige velden van record met autonummer 7, op CTRL+Z drukte. Dat deed ik echter 1x te veel. Gevolg: niet alleen alle velden van record 7 leeg, maar ook autonummer 7 verdween. Als ik in bijbehorende tabel kijk zie ik nu alleen records:
1
2
3
4
5
6
8
Waar is 7 gebleven, en hoe haal ik deze terug?! Belangrijk want desbetreffende nummers zijn gekoppeld.

Ik heb al wat rondgezocht op het forum, maar waarschijnlijk is dit zo'n simpele vraag dat die niet eerder is gesteld. Mocht dat wel zo zijn; graag de link naar het topic en dan gelijk alvast mijn excuses ;)

Alvast dank voor eventuele oplossingen!!

Tom.

P.S. onderaan staat: geen filter; dus een filter kan niet voor de mysterieuze verdwijning hebben gezorgd....... toch?

Laatst bewerkt:
Waar is 7 gebleven, en hoe haal ik deze terug?! Belangrijk want desbetreffende nummers zijn gekoppeld.
Dat kan bijna niet; als je een record toevoegt aan een formulier, dan kan er al bijna nooit een koppeling zijn met dat nieuwe record op een ander formulier/tabel. Want een record dat nieuw is, bestaat in beginsel nog niet in de database, en op basis van iets dat niet bestaat kun je uiteraard geen vervolg maken. Als je dus een nieuw record toevoegt, dan zie je in eerste instantie in het autonummerveld de aanduiding <Autonummer>, en pas als je gegevens gaat invoeren wordt het nummer gegenereerd.
Verwijder je vervolgens die nieuwe gegevens, net zolang tot het record ook weer weg is, dan heb je dus geen nieuw record toegevoegd, maar is het nummer dat je in dat record had gebruikt wel weg; een nieuw record gaat dan verder met nummer 8, zoals je al hebt geconstateerd. Maar in beginsel mag dat helemaal niet uitmaken, want dat nieuwe record kan dus nooit ergens aan gekoppeld zijn geweest.

Voorbeeldje: je hebt een tabel Klanten, en voegt een nieuwe klant toe. Die krijgt nummer 7. Een nieuwe klant kan, (logisch toch?) nog geen bestellingen hebben gedaan. Tijdens het invoeren maak je een paar foutjes, en je gaat (ietsje) te ver terug: nieuwe klant weg! Geen probleem, je begint gewoon opnieuw, klant krijgt nu nummer 8, en je kunt op basis van dat nummer prima bestellingen maken. Klant nummer 7 zul je nu nooit meer kunnen invoeren. Dat is (naast de beperkte opmaak) het grote nadeel van een Autonummer veld voor belangrijke velden.
Ander voorbeeldje: Klant nummer 7 is wèl gelukt, en nu maak je een bestelling voor die klant. Toevallig ook bestelnummer 7 (je gebruikt wederom autonummering). Je doet hetzelfde: bestelling nr 7 verdwijnt dus uit de lijst. Erg? Welnee, er zijn namelijk geen verdere tabellen nog ingevuld. Geen probleem dus ook hier.

Wanneer heb je wèl een probleem? Als je voor klant nummer 7 al meerdere bestelrecords hebt aangemaakt. Maar in dat geval is het helemaal niet mogelijk om de klant te verwijderen met de backspace; je kunt de klant dan alleen maar verwijderen met de <Delete> knop. En dan nog alleen maar als er ofwel geen gekoppelde tabellen zijn, ofwel is afgedwongen dat gekoppelde records ook moeten worden verwijderd. Iets dat je doorgaans niet zult willen.

Kortom: wat heb je precies gedaan?

Dank Michel voor je reactie, na wat zoeken kwam ik er inderdaad achter dat autonummering geen handig gebruik is wanneer je een specifiek nummer ECHT nodig hebt en niet kan laten ontbreken. Ik heb de autonummering om laten zetten naar een standaard numeriek label. Nu kon ik 7 gewoon weer toevoegen.

Probleem dus opgelost met een omweg!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan