Record met laatste datum ophalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bermuda87

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 okt 2008
Hallo,

Ik heb al in het forum e.a. zitten zoeken bij een ander topic, maar dit lukte niet helemaal.
Ik heb een tabel met de volgende velden:

ID Serienummer Date of change Plant
1 108169 11-4-08 Amsterdam
2 108165 11-4-08 Amsterdam
3 108169 13-12-07 Amsterdam
4 108165 13-12-07 Amsterdam
5 108169 27-11-07 Bernard
6 108165 27-11-07 Bernard

Nu wil ik een query maken waarvan de uitkomst de laatste datum is dat er wat gebeurd is per serienummer. Dus:

ID
1 108169 11-4-08 Amsterdam
2 108165 11-4-08 Amsterdam

Nu ben ik al zover dat ik een uniek serienummer heb met de laatste datum erbij. ID hoeft er niet per see bij. Maar als ik de plantnaam erbij zet, dan klopt het niet met de datum die erbij staat. (bij Max en bij Last)

Mijn SQL.
SELECT DISTINCT [Alle info Jenbacher turbo].[Serie number Turbo], Max([Alle info Jenbacher turbo].[Date of change]) AS [Last date of change]
FROM [Alle info Jenbacher turbo]
GROUP BY [Alle info Jenbacher turbo].[Serie number Turbo];

Alvast bedankt!

De distinct in combinatie met een group by is niet zinnig. Dus die kan je weglaten. als je denkt dat je dan toch dubbele krijgt dan vergis je je.

Je moet je query gebruiken als subquery. Sla je query op onder een naam bijvoorbeeld QryB.
Je krijgt dan:
Code:
SELECT [Alle info Jenbacher turbo].* FROM [Alle info Jenbacher turbo] A
 inner join QryB B on A.[Serie number Turbo] = B.[Serie number Turbo] and A.[Date of change]) = B.[Last date of change]
Enne... ik zou geen spaties in tabelnaam of veldnaam zetten.

HTH:D

Bedankt voor je je reactie, maar het werkt nog niet helemaal. Ik krijg de reactie dat de join expressie niet ondersteund wordt, ik werk met access 2007.
Zou hij het met spaties ook moeten doen?
Het gaat er mij meer om dat ik meerdere velden bij het unieke serienummer+ last date of change kan toevoegen die precies horen bij dat record dat hij eruit heeft gepikt als last date of change.
Thanks.

De subquery zorgt voor een resultaat dat je later in de hoofdquery kan gebruiken om de rest van de informatie erbij te halen.

Resultaat van je subquery:
108169 11-4-08
108165 11-4-08

je linkt in de hoofd query deze twee velden (die je record uniek maken) om de rest van de info erbij te selecteren zoals ik heb gedaan in mijn eerdere post.

De spaties zijn lastig omdat ze je tekst langer maken en omdat er haken omheen moeten. Verder kunnen ze geen kwaad.

Als de join expressie niet wordt ondersteunt dan doe je iets verkeerd. Voor Access is dit piece of cake.

HTH:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan