Record niet meer kunnen verwijderen in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Biancaax

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2013
Hallo,

Alles staat nu goed in de database, alleen kan ik geen records meer verwijderen in een formulier (producten). Als ik het formulier open en op een productnaam klik, krijg ik een nieuw schermpje met het productrecord. Eerst kon ik deze, wanneer ik delete indrukte, verwijderen. Nu kan ik klikken wat ik wil maar er gebeurt niks, ook niet als ik met mn rechtermuisknop klik, dan kan ik alleen maar velden leeghalen en daar heb ik op dit moment niks aan aangezien alle velden verplicht zijn om in te vullen.

Ook trapsgewijs verwijderen staat aan maar dat helpt niet.

Groet, Bianca

Ik snap je probleem niet helemaal; je opent een formulier dat blijkbaar niet het productformulier is, want vanaf dat formulier open je een tweede formulier (wat je schermpje noemt, maar dat vermoedelijk dus gewoon een formulier is). Op dat moment is dan, neem ik aan, het eerste formulier nog geopend. Dus als je het record op het tweede formulier wilt verwijderen, zit er zowiezo nog een koppeling naar het record op het eerste formulier, dat verwijst naar het artikel op het tweede formulier. Zou je het artikel nu kunnen verwijderen vanaf het tweede formulier, dan heb je dus automatisch een probleem met het eerste formulier, want daar staat dan een artikel op dat verwijst naar een niet-bestaand artikel. Uiterst onwenselijk. Bovendien: producten die je eerder hebt gebruikt (in Bestellingen, Orders etc) die zijn dan ook verdwenen. Dus artikelen verwijderen zou ik alleen maar doen voor artikelen die niet gebruikt zijn geweest.
Veel mooier is de status van een product veranderen, bijvoorbeeld met een keuzelijst. Je zet het artikel dan op bijv. <Uit collectie> of iets dergelijks. In je bestellingen, orders etc. filter je de keuzelijst op artikelen die wèl courant zijn. De artikelen <uit collectie> zie je dan niet bij de toekomstige transacties, maar de artikelen blijven dan wel bij de bestaande staan. Win-Win situatie dus.
Probeer het weggooien van stamrecords zoveel mogelijk te vermijden dus.

Oke, het is gelukt.. Dan toch weer een dingetje. Het irritante is dat wij, als we een product toevoegen voor bijvoorbeeld op de factuur, niet gelijk de hoeveelheid welke beschikbaar is kunnen toevoegen. Wij moeten dan perse een inkooporder maken bij een van onze leveranciers (volgens Access) terwijl wij dat niet gebruiken. Kan ik ook de hvh die beschikbaar is gelijk invoeren als ik een product toevoeg?

Als ik het goed begrijp, wil je producten kunnen toevoegen aan een factuur die nog niet gekoppeld zijn aan een (of meer) leverancier(s)? Dat is mogelijk als je het Join type van de koppeling tussen Leverancier en Product verandert van 1 naar 2 of 3. Welke hangt een beetje af van je relaties. Het moet dus die variant zijn waarbij je alle facturen ziet, en de gekoppelde artikelen. In mijn voorbeeldje van tBestellingRegels en tArtikelen zou dat optie 3 zijn.

Ja klopt! Bedankt!
M'n baas vroeg net tijdens de lunch of het ook mogelijk is om een orderbevestiging te maken en/of een pakbon vanuit Access?

Alles kan...

Beide wensen kun je met rapporten oplossen. Daarbij zou ik de rapporten zoveel mogelijk op een query baseren, waar je ook, als dat mogelijk is, de berekeningen op recordniveau in kan zetten. Ik denk dan aan <Aantal>, <Prijs Ex>, <BTW>, <Totaalprijs> etc. Die berekeningen kun je ook wel op rapport maken, maar als ze al in de query zitten hoef je alleen maar de velden op de juiste plek te zetten. Voor totalen gebruik je een tekstveld met de functie =SOM() in een voettekst van een groepsveld. En dan is je pakbon/orderbevestiging al een heel eind klaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan