Record overschrijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

a1mat

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2001
Hallo lezers,
Ik heb een tabel "Namen"in een database in Access 2000 met NAW gegevens en bij elke naam ook een registratie nummer.
Is het mogelijk om bij het importeren van nieuwe adressen via tekstbestand ook een bestaand adres in de tabel "Namen"te overschrijven.
Het nieuwe adres heeft wel hetzelfde registratie nummer. (Dit i.v.m.adreswijzigingen)
Kan dit? En hoe zou dat dan moeten?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Bij voorbaat mijn dank

Met vr. gr. Mathieu.

Ja, dit kan met een update (NL: bijwerk) query. Geef als criterium op dat het ID in de namen tabel gelijk moet zijn aan het ID in de nieuwe invoer en het moet goed werken.

Grtz,

Record overschrijven

Hallo Mark,

Zou je eens willen kijken of mijn gedachtengang juist is n.a.v. jouw advies om mijn probleem op te lossen met een bijwerk query?
Ik moet dus eerst de nieuwe en gewijzigde adressen importeren in mijn tabel "Namen". (Dit doe ik met een macro importeren)
Vervolgens de bijwerkquery starten die dan de gewijzigde adressen met hetzelfde registratie nummer overschrijft. ( Kan ik de bestaande macro importeren hiervoor uitbreiden zodat dit importeren en overschrijven in één handeling gebeurt)
Verder heb ik de volgende vraag.
Hoe moet ik die bijwerkquery opbouwen?Ik maak eerst een selectie query met alle velden uit mijn tabel "Namen". Vervolgens maak ik hiervan een bijwerkquery, maar waar en welke criteria moet ik invoeren in de regel criteria en moet ik ook iets invullen in de velden "Wijzigen in".
Het is mij niet duidelijk hoe dit moet, want ik heb geen ervaring met bijwerkquery's. Ik heb geen ID veld, wel een veld Volgnr=Autonummer=Sleutelveld.(Kan dat nog problemen opleveren?)
Ik zou het fijn vinden als je mij nog wat verder kunt helpen
Bij voorbaat mijn dank

Met vr. gr. Mathieu.

Wat is de bron van je gegevens? Is dat een andere access tabel of is dat een ander bestand?

In principe zou je de importeerslag ook kunnen doen met een toevoegquery. Maar dat gaat alleen als je de gegevens reeds beschikbaar hebt in Access.

Een bijwerkquery kan er in SQL ongeveer als volgt uitzien:

UPDATE Tabel1 INNER JOIN Tabel2 ON [Tabel1].[id]=[Tabel2].[id] SET Tabel1.Naam = [Tabel2]![Naam], Tabel1.datum = [Tabel2]![datum];

Als je dit in design view wilt doen moet je Tabel1 en Tabel2 toevoegen en een join leggen tussen de twee id velden. Verder geef je de velden naam en datum van tabel1 in een kolom van de query in. Bij "wijzigen in" voer je de velden in van de brontabel. Bij criteria hoef je niets in te vullen, het enige criterium is de join.

Grtz,

Record overschrijven

Hallo beheer 25,
Mijn dank voor uw reactie,maar helaas moet ik toegeven dat ik met uw antwoord niet verder kom omdat ik geen kennis heb van programeren in SQL.
Ik denk dan ook dat het moeilijk zal zijn om mijn probleem op te lossen,ook al omdat ik in diverse handboeken( handboek Access 7 )niets terug kan vinden over Records overschrijven.
U hebt het in uw SQL taal over Tabel 1 en Tabel 2.
Ook dit is mij niet duidelijk.
Ik heb een tabel"Namen" en importeer uit een bestand m.b.v. de Wizard importeren een tekstbestand met scheidingstekens , dat hetzelfde uitziet als mijn oorspronkelijke tabel "Namen". Dit even nog ter verduidelijking.
Mocht u nog een oplossing zien dan graag, maar zo niet dan toch nog mijn dank voor de moeite.
Met vr.gr.

Mathieu.

Record overschrijven

Hallo Forum,
Toch wil ik graag nog een poging doen om het overschrijven van een record onder de knie te krijgen en vraag daarom nogmaals uw hulp.
Ik voeg hierbij een DEMO en ook een tekstbestand van waaruit ik de nieuwe records importeer en nu is mijn vraag of het mogelijk is om mijn DEMO zodanig uit te breiden met de bijwerkquery enz. dat ik records kan overschrijven ook n.a.v. de voorgaande instrukties.
(Gaarne wel aangeven waar eventuele verborgen SQL taal te vinden is)
In het tekstdestand staan 3 records.
Record 175-176 zijn nieuw en
Record 177 is een bestaand record (AV1009) maar is gewijzigd en moet dus het oorspronkelijke record in de tabel NAMEN overschrijven.
Ik hoop dat u mij verder kunt helpen.
Bij voorbaat mijn dank

Mathieu

Bijlagen

Record overschrijven

Hallo Forum.
Hierbij volgt de DEMO in de bijlage.
Groetjes Mathieu.

De stappen waarmee je moet beginnen zijn:

1. Importeer de gegevens uit het tekstbestand in een nieuwe tabel.
2. Maak een bijwerk query (volgens de eerder gegeven aanwijzingen)
3. Maak een toevoeg query om de nieuwe gegevens in de tabel in te voegen.

Als je de gegevens eenmaal uit het tekstbestand in een tijdelijke table hebt is de rest niet zo ingewikkeld meer.

Grtz,

Record overschrijven

Hallo beheer 25
Ik ben even weg geweest vandaar deze late reactie.
Ik heb de gegevens geimporteerd vanuit het tekstbestand in een nieuwe tabel en ben vervolgens bezig geweest met de bijwerkquery maar het lukt niet en vandaar nog enkele vragen.
Bij de eerder aangegeven aanwijzingen bedoel je daar met Tabel 1 mijn bestaande tabel "Namen" en met tabel2 de nieuwe tabel?
Waar moet ik de SQL instruktie invoeren? (Ik heb geen ervaring met SQL).Ik heb dit geprobeert in de bijwerkquery m.b.v. Menu Query-SQL Specifiek-Samenvoegquery maar dat werkt niet.
Is het registratie nummer niet van belang want hij moet toch weten welk record bijgewerkt moet worden?
Voor mij is het helaas nog niet duidelijk en ik hoop dat je mij nog wat verder kunt helpen.

Groetjes Mathieu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan