Record per dag opgeteld weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Accesgebruiker

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2019
Berichten
11
Beste leden,

Wie o wie kan mij helpen … na lang zoeken via google, en alles uitgeprobeerd te hebben zonder resultaat loop ik nu vast.
Voor een leek ben ik aardig ver gekomen met mijn project :)

Ik heb iets opgebouwd waarmee ik ook een factuur kan maken. Daar naast wil ik een balans bijhouden.
Alles werkt en alles wordt netjes toegevoegd. Wat mij niet lukt is om de balans de juiste waarde te krijgen bij een geselecteerde datum.

Tabel met de volgende waardes
TabelMetWaarde.jpg

Formulier
BalansFormulier.jpg

Als ik de datum veranderd naar 22-11-2019 moet het volgende komen te staan in de lijst:
Code | Omschrijving | Activa
1000 | Kas | €30
1300 | Debiteuren | €100

Als ik 23-11-2019 selecteer wil ik dus het volgende hebben:
Code | Omschrijving | Activa
1000 | Kas | €100
1300 | Debiteuren | €290

En de volgende dag het totaal, en ga zo maar verder.
Kan dit met een query? Zo ja, hoe? Zo niet, Wat moet ik anders doen om het wel voor elkaar te krijgen.

Groetjes
Accesgebruiker
 
Wat wil je precies zien in je formulier? Ik zie twee keuzelijsten. Die kun je inderdaad best filteren en groeperen, maar ik zou dan met een keuzelijst de datum laten kiezen, niet met een DatePicker. In die keuzelijst zet je dan alle datums waar daadwerkelijk iets te halen valt. Maar dat verklaart de rechter keuzelijst nog niet.
 
Linker lijst komen alle waarden van Activa te staan en Rechts alle waarde met passiva.
Moeten het zelfde werken.

Als ik de datum wijzig refresh de lijst.

Ik heb aantal query's gemaakt maar de resultaat was niet wat ik wou.
Deze komt in de buurt:
Query.jpg

Elke dag moet er een totaal waarden uitkomen, dus met de vorige dag meegerekend.
Als ik de datum veranderd refresh de lijst en zou dit moeten gebeuren:

22-11-2019
Code | Omschrijving | Activa
1000 | Kas | €30
1300 | Debiteuren | €100

of met de datum van 23-11-2019

Code | Omschrijving | Activa
1000 | Kas | €100
1300 | Debiteuren | €290"

Kan je het nog volgen :p
Ik kan soms nogal omslachtig uitleggen :)

Groetjes
Accesgebruiker
 
Ik zou zeggen: doe er een voorbeeldje bij, want zo moeilijk kan het niet zijn. Heb alleen geen zin (lees: geen tijd) om het zelf te maken :).
 
Wat voor voorbeelden moet ik geven?
Bedoel je een zip bestand met mijn project erin?

Groetjes
Accesgebruiker
 
Bijlage met voorbeeld mee gestuurd.

Links komt activa en Rechts Passiva.
Voor nu heb ik de rechterkant de totaal waarde gezet.

Ik kan er voor kiezen om alleen de totale waarde te weergeven maar het is soms handig om het totale balans van de vorige dag te bekijken.
De datums boven kan je veranderen.

Groetjes
Accesgebruiker
 

Bijlagen

  • Balans.rar
    192,4 KB · Weergaven: 20
Als je er een zipje van kan maken, kan ik er zo wel even naar kijken. rar bestanden kan ik nu niet openen.
 
Omdat het wel leuk is om zelf te stoeien, hier een paar queries waar je wellicht wat mee kan. De eerste is een query die de getallen totaliseert per dag, en een lopend totaal berekend. Dat is volgens mij ook wat je zoekt.
PHP:
SELECT Datum, Code, Omschrijving, Sum(tbl_balans.Activa) AS DagTotaal, Format(CDbl(Nz(DSum("[Activa]","tbl_Balans","CDbl([Datum] )<=" & CDbl([Datum]) & " 
AND [Code]=""" & [Code] & """"),0)),"€ 0.00") AS [Lopend Totaal]
FROM tbl_balans
GROUP BY Datum, Code, Omschrijving, Format(CDbl(Nz(DSum("[Activa]","tbl_Balans","CDbl([Datum] )<=" & CDbl([Datum]) & " AND [Code]=""" & [Code] & """"),0)),"€ 0.00")
HAVING (((Sum(tbl_balans.Activa))>0))
ORDER BY Code;

De tweede is een kruistabel die de categorieën uitsplitst. Die heet 'qBalans' en die heb je weer nodig voor de derde.
PHP:
TRANSFORM Sum(tbl_balans.Activa) AS SomVanActiva
SELECT tbl_balans.Datum
FROM tbl_balans
GROUP BY tbl_balans.Datum
PIVOT tbl_balans.Omschrijving In ("Bank","Kas","Debiteuren");

En die laat weer wat extra mogelijkheden zien :).
PHP:
SELECT Datum, Kas, (SELECT TOP 1 Kas FROM qBalans AS T1 WHERE T1.Datum < qBalans.Datum  ORDER BY T1.Datum DESC ) AS VorigKas, 
(SELECT TOP 1 Kas FROM qBalans AS T1 WHERE T1.Datum > qBalans.Datum  ORDER BY T1.Datum ASC ) AS VolgendKas, 
Format(CDbl(Nz(DSum("[Kas]","qBalans","CDbl([Datum] )<=" & CDbl([Datum])),0)),"Currency") AS KasTotaal, qBalans.Bank, 
(SELECT TOP 1 Bank FROM qBalans AS T1 WHERE T1.Datum < qBalans.Datum  ORDER BY T1.Datum DESC ) AS VorigBank, 
(SELECT TOP 1 Bank FROM qBalans AS T1 WHERE T1.Datum > qBalans.Datum  ORDER BY T1.Datum ASC ) AS VolgendBank, 
Format(CDbl(Nz(DSum("[Bank]","qBalans","CDbl([Datum] )<=" & CDbl([Datum])),0)),"Currency") AS BankTotaal, qBalans.Debiteuren, 
DSum("[Debiteuren]","qBalans","CDbl([Datum] )<=" & CDbl([Datum])) AS DebiteurenTotaal, (SELECT TOP 1 Debiteuren FROM qBalans AS T1 
WHERE T1.Datum < qBalans.Datum  ORDER BY T1.Datum DESC ) AS VorigDebiteur, (SELECT TOP 1 Debiteuren FROM qBalans AS T1 
WHERE T1.Datum > qBalans.Datum  ORDER BY T1.Datum ASC ) AS VolgendDebiteurFROM qBalans;
 
En ook maar in de db, waar ik je formulier ondertussen ook heb aangepast.
 

Bijlagen

  • Project.zip
    64,7 KB · Weergaven: 31
OctaFish

Super bedankt!
Query1 was precies wat ik nodig had :)

En de kruistabel …
Je had toen aantal jaar geleden ook een voorbeeld geplaatst over meterstanden :p
Ik heb daar ook mee zitten stoeien maar kwam er niet uit.

Nogmaals bedankt!! Nu kan ik weer verder stoeien :)
Weer wat wijzer geworden!

Groetjes
Accesgebruiker

Ps:
Het totaal balans staat er ook op alleen zonder € helaas :(
PHP:
SELECT Sum([qry_balans_selecteren].[Activa]) AS SomVanActiva FROM qry_balans_selecteren;

Is daar een manier voor?
 
Laatst bewerkt:
Zo:
Code:
SELECT Format(Sum([qry_balans_selecteren].[Activa]);"Currency") AS SomVanActiva FROM qry_balans_selecteren;
 
OctaFish deze had ik gister laat in de avond gevonden maar voor als nog bedankt!

De andere fout die ik kreeg heb ik ook kunnen fixen ( makkelijk )
Als de dag totaal op 0 staat zag je niks meer bij lopend totaal ( de volgende dag ) terwijl er nog wel een lopen totaal zou moeten zijn.

In Query1 heb ik de Criteria >0 bij DagTotaal weggehaald en verplaatst naar Lopend Totaal.
Een balans zal nooit nul zijn mits je nog geen balans hebt natuurlijk maar dan zie je ook niks.

Groetjes
Accesgebruiker
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan