Record verwijderen incl. onderliggen subrecords

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jors
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jors

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
hallo,
wederom een vraag over mijn access database. Ik heb een formulier met daarin een subformulier met hierin historisch prijsgegevens.

Nou wil ik op het (hoofd)formulier een record uit de hoofdtabel kunnen verwijderen met één druk op de knop. Dit lukt prima als er geen gegevens in de onderliggende subtabel staan, maar zodra dat wel het geval is krijg ik de volgende melding:

Kan de record niet verwijderen of wijzigen omdat er gerelateerde records zijn in de tabel tblPrijsgegevens.

Is er makkelijke manier (code) om zowel het hoofdrecord als de subrecords met één druk op de knop te verwijderen?

Heb je relaties gedefinieerd in het relatievenster?
Daar kun je nl prima regelen wat jij vraagt.

Tardis

Ja de prijshistorie die verschijnt zijn van een veld meubel-id die in een 1-op-veel relatie is gekoppeld met het betreffende id van het hoofdformulier.

Als je het relatiescherm goed bekijkt, zie je bij <Referentiële Integriteit> twee opties staan: één ervan is om gerelateerde records trapsgewijs te verwijderen. Die optie moet aanstaan, als je uit de hoofdtabel iets verwijdert en de records uit de subtabel mee wilt verwijderen.
Ik zou met die optie wel oppassen overigens; voor je het weet is je halve administratie naar de gallemiezen.... Heb je ineens de helft van je omzet niet meer gedraaid als je belangrijkste klant wordt verwijderd!

(Wederom) bedankt! Ik zal er morgen eens goed naar kijken. En die waarschuwing zal ik ter harte nemen, ik begrijp dat de consequenties behoorlijk zijn als er verkeerd gebruik van wordt gemaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan