Om te beginnen: je bent zo te zien nieuw op het forum, dus allereerst welkom! Dat je nieuw bent kon ik al gelijk zien aan het onnodige gebruik van de quote knop. Quooten is, zoals je ongetwijfeld weet, een uitspraak citeren uit iets. Quooten is niet een compleet bericht herhalen. Dat is zelfs volkomen overbodig, want het originele bericht kan iedereen al lezen, omdat het pal boven jouw berichtje staat. Dus graag alleen quoten als het echt nodig is, en al helemaal niet complete berichten herhalen. Ik neem aan dat je dat in gesprekken ook niet doet. Doe je dat wel, dan voel ik mij verplicht dermate lange berichten te maken dat het zelfs voor notoire quoters duidelijk wordt dat een quote zinloos is

Dus graag met terugwerkende kracht de quote verwijderen voor de leesbaarheid van de draad.
Overigens is het een typisch nieuwkomer probleem, want op de een of andere manier vindt elke nieuwe forumgebruiker dat hij/zij die komt moet gebruiken. Nogmaals: niet meer doen!
De discussie wat beter is voor gegevens beheren (Access of Excel) zou geen discussie mogen zijn, want dat is ongeveer dezelfde discussie of appeltaart lekkerder is als je bloem gebruikt of zand. Dat wint Access dus met z'n ogen dicht.
En dan nu terug naar je vraag. Gelukkig heb je geen 280 formulieren gemaakt, zoals je in eerste instantie aangaf. Zolang ik niet weet wat je precies wilt doen met de db, weet ik niet wat er beter kan. De layout van het formulier kan (in mijn ogen) beter, maar als je er tevreden mee bent, moet je er vooral mee doorgaan. Hij gaat ook niet beter werken als je 'beidrage' (fout) vervangt door 'bijdrage' (correcte spelling), maar dat zou ik zelf in ieder geval doen, want dat doet pijn aan de ogen

Zoals ik al aangaf: wil je alleen actieve leerlingen zien, dan moet je één of meer velden toevoegen. Zolang je dat niet doet, kun je niet filteren. En ik zou dus een zoeklijst in de koptekst maken waarmee je een leerling opzoekt. Dat laatste kun je prima doen met de wizard Keuzelijst. En het eerste (filteren) door de query die onder het formulier gebruikt wordt te filteren.