records deactiveren in formulieren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Judk5

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2013
Beste forumgebruikers,

Ik ben aan het ontwerpen een DB van leerlingen. Er zijn ongeveer 280 leerlingen en elke leerlingen heeft een formulier gekregen met alle personalia informatie. Soms gaan leerlingen uit de DB weg maar het is wel interessant hun gegevens te bewaren. De idee is dat als ik bijvoorbeeld op een knop aandruk gaan de gegevens van de invoervak deactiveren ( in zo grijzen letters) zodat niet meer mogelijk is
data in te voeren. Kan dat?

Alvast bedankt,

Judk5

Laatst bewerkt:
Er zijn ongeveer 280 leerlingen en elke leerlingen heeft een formulier gekregen met alle personalia informatie.
Heb je 280 formulieren gemaakt? Wow! Dit is erg ongebruikelijk, en al helemaal niet nodig, en heeft je ongetwijfeld veel tijd gekost die je beter had kunnen besteden aan (bijvoorbeeld) het macrameeën van de Eiffeltoren. Je hebt natuurlijk maar één formulier nodig, waarin je een leerling opzoekt met een keuzelijst. Maar dit terzijde, want geen antwoord op je vraag.
Records deactiveren kan niet, want een record is een bak met gegevens, en die gegevens heb je of heb je niet. Maar je kunt er wel een extra datumveld bij maken (mocht dat nodig zijn) met bijvoorbeeld de datum dat ze de opleiding verlaten. Of een veld Actief (Ja/nee veld) dat je kunt aanvinken. En daar kun je het formulier dan op filteren.

Bedankt octaFish

Bedankt voor je snelle reactie OctaFish. Het is mijn eerste DB in access. Er stond een discussie op mijn ongeving over welk microsoft programma is beter voor een DB, Excel of Acces.
er zijn 280 leerlingen ( namelijk een DB voor leerlingenvervoer) en wij hebben hun roepnaam, achternaam, naam van school, naam ouders met adres mail, telefoon, soort vervoer (taxi, ov, auto, fiets) en een veld voor notes als memo. Ik heb een tabel met alle deze velden gemaakt en vanaf deze tabel een formulier, via het formulier voeg ik de nieuwe leerlingen toe want ik vind het handiger dat werken met de tabel.

Ik heb ook een tabel van alle scholen en gekoppeld aan de tabel leerlingen met een keuzelijst. Zo ziet een beetje uit:voorbeeld.JPG
Er is misschien een handige betere manier deze DB te ontwerpen?

Laatst bewerkt:
Om te beginnen: je bent zo te zien nieuw op het forum, dus allereerst welkom! Dat je nieuw bent kon ik al gelijk zien aan het onnodige gebruik van de quote knop. Quooten is, zoals je ongetwijfeld weet, een uitspraak citeren uit iets. Quooten is niet een compleet bericht herhalen. Dat is zelfs volkomen overbodig, want het originele bericht kan iedereen al lezen, omdat het pal boven jouw berichtje staat. Dus graag alleen quoten als het echt nodig is, en al helemaal niet complete berichten herhalen. Ik neem aan dat je dat in gesprekken ook niet doet. Doe je dat wel, dan voel ik mij verplicht dermate lange berichten te maken dat het zelfs voor notoire quoters duidelijk wordt dat een quote zinloos is :)
Dus graag met terugwerkende kracht de quote verwijderen voor de leesbaarheid van de draad.
Overigens is het een typisch nieuwkomer probleem, want op de een of andere manier vindt elke nieuwe forumgebruiker dat hij/zij die komt moet gebruiken. Nogmaals: niet meer doen!
De discussie wat beter is voor gegevens beheren (Access of Excel) zou geen discussie mogen zijn, want dat is ongeveer dezelfde discussie of appeltaart lekkerder is als je bloem gebruikt of zand. Dat wint Access dus met z'n ogen dicht.

En dan nu terug naar je vraag. Gelukkig heb je geen 280 formulieren gemaakt, zoals je in eerste instantie aangaf. Zolang ik niet weet wat je precies wilt doen met de db, weet ik niet wat er beter kan. De layout van het formulier kan (in mijn ogen) beter, maar als je er tevreden mee bent, moet je er vooral mee doorgaan. Hij gaat ook niet beter werken als je 'beidrage' (fout) vervangt door 'bijdrage' (correcte spelling), maar dat zou ik zelf in ieder geval doen, want dat doet pijn aan de ogen ;)
Zoals ik al aangaf: wil je alleen actieve leerlingen zien, dan moet je één of meer velden toevoegen. Zolang je dat niet doet, kun je niet filteren. En ik zou dus een zoeklijst in de koptekst maken waarmee je een leerling opzoekt. Dat laatste kun je prima doen met de wizard Keuzelijst. En het eerste (filteren) door de query die onder het formulier gebruikt wordt te filteren.

Bedankt

Goede middag Michel,

Nog een keer bedankt voor je bericht, inderdaad quote betekent citeren en het was dus fout dit knopje aanklinken en dat komt omdat ik als nieuw gebruiker in dit forum wist ik niet precies (hoewel alles duidelijk staat) de knop "antwoorden" te vinden .Mijn excuses daarvoor.:o

Ja, gelukkig is mijn formulier niet definitief en ik moet de spelfouten corrigeren (ben ik met Nederlandse grammatica erg druk bezig) en grafisch gezien moet hij ook aangepast worden.
Het probleem was vooral in het feit dat als men moest snel kijken (bijvoorbeeld door een telefoontje) de gegevens van een bepaalde leerling, in de Excel spreadsheet de rij was zo lang dat te onhandig te volgen was. Met een formulier waarop alle gegevens van een bepaalde leerling zitten vind ik veel handiger. Om een leerling te zoeken heb ik een query gemaakt met als criteria "type de achternaam van een leerling"maar daarna in plaats van gelijk terecht naar het formulier van opzoekende leerling verschijn de informatie als tabel, dat vind ik minder handig.
Bedoel jij als "zoeklijst" dat je aangaf in je vorige bericht, een keuzelijst?
Alvast bedankt,
Jud :thumb:

Ik gebruik zelf altijd het venster <Snel reageren> kun je gelijk typen. Veel sneller kun je geen berichtjes maken. Al heb je dan minder opties tot je beschikking. Excel is nauwelijks te gebruiken voor geavanceerde toepassingen; een formulier maken is in vergelijking met Access een rampenplan. Maar je hebt Access, dus die discussie lijkt gewonnen. Inderdaad bedoel ik met een zoeklijst de wizard Keuzelijst. Die query waar je het over hebt? Geen idee wat je er mee moet; weggooien zou ik zeggen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan