Records link geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egel007

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2007
Beste lezers,

Het was me niet helemaal duidelijk of ik dit nou in CSS, HTML of PHP moest zetten, maar ik ben uiteindelijk tot de beslissing gekomen om het hier te plaatsen. Ik heb namelijk een nieuws-database in mijn MySQL-database, met de tabel articles met een aantal records (op dit moment 5 test-records, omdat ik dus eerst wilde kijken hoe het uitgewerkt moest worden, al kwam ik daar dus niet uit).

Op de homepage wil ik de titel van de 5 laatste nieuwsberichten weergeven en dat is dan ook gelukt (SELECT title FROM articles ORDER BY id desc limit 5). Vervolgens laat ik deze 5 laatste nieuwsberichten echo'en (echo $rijquery['title']."<br><br>";) en dat werkt ook prima. Ze staan perfect zo.
Maar in de stylesheet heb ik dus twee id's gemaakt, voor hoe de links er uit zouden moeten zien, want die 5 laatste nieuwsberichten hebben een link nodig naar het artikel, maar hoe doe ik dat precies?
Moet de link in de database gestopt worden?
En hoef ik dan nooit de HTML bij te werken?
En hoe zorg ik dan dat die links de goede style voor de links krijgen, want met wat ik tot nu toe heb lukt dat dus niet (en dat is omdat er nog geen link staat, natuurlijk).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Stel het zeer op prijs!

Met vriendelijke groet,
Egel:thumb:

Hey,

Harstikke bedankt voor de reactie en de link, maar helaas wordt daar gewoon het systeem uitgelegd zonder verdere eigenschappen over het uiterlijk van het nieuwssysteem, en daar gaat het me een beetje om. Ook niet perse over een nieuwssysteem, want ik heb het nog veel meer nodig op mijn site.

Mijn vraag is gewoon hoe ik moet zorgen dat de laatste 5 weergegeven nieuwsartikelen een link krijgen naar het gehele nieuwsartikel en hoe ik deze links kan aanpassen, want op dit moment heb ik de huidige code:
Code:
<!-- LATEST NEWS PHP SCRIPT -->
                <div id="latestnewslinkStyle">
                	<div id="latestnewslink">
                	<?php
					//Connecten met de mySQL database.
						mysql_connect("localhost", "root", "");
						mysql_select_db("news");
					//Content selecteren van de database, en echo'en.
						$query = "SELECT title FROM articles order by id desc Limit 0, 5";
						$uitvoer = mysql_query($query);

while($rijquery=mysql_fetch_array($uitvoer))
						{
							echo $rijquery['title']."<br><br>";
						}
					?>
                    </div>
				</div>

Maar omdat ik nog geen links heb gemaakt, kan die css style natuurlijk niet werken. Maar moet ik die URL dan gewoon in de database zetten bij het nieuwsartikel, of hoe moet ik dat precies aanpakken?

Edit: misschien iets met get id, of zo? zou dat kunnen?

Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij eenvoudig:
$query = "SELECT title FROM articles order by id desc Limit 0, 5";

{
echo $rijquery['title']."<br><br>";
}
moet je dus wijzigen in:
$query = "SELECT id, title FROM articles order by id desc LIMIT 5 OFFSET 0"; // <- veld 'id' ook selecteren

{
echo '<a href="berichttonen.php?id='.$rijquery['id'].'">'.$rijquery['title'].'</a><br><br>';
}
en dan moet je een pagina (in dit voorbeeld: 'berichttonen.php') maken, waar je die 'id' uit de url haalt en vervolgens met die id het record uit je tabel leest en toont.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan