Records selecteren door selectievakje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sandur

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jul 2005
Hallo,

Ik ben een database aan het bouwen (zonder enige opleiding oid, dus vergeef me als ik domme vragen stel!) waarin ik ook selectievakjes opneem. in de tabel geef ik aan dat de selectievakjes "ja/nee" als gegevenstype heeft.

Nu heb ik van deze tabel een TotaalQuery gemaakt, waarin alle gegevens uit de tabel zijn opgenomen en dmv een formule een aanhef en t.a.v. veld is aangemaakt. Dit werkt allemaal prima. Nu wil ik graag twee zaken:

1. Wanneer ik meer dan 100 dagen geen contact heb gehad met een contactpersoon wil ik dat de betreffende contactpersoon als "nonactief" wordt gemerkt. Dit heb ik opgelost door de functie "Iif(Date()-100>[Datum laatste contact];"NONACTIEF";"ACTIEF"". Deze functie werkt. Nu wil ik een uitzondering op deze functie maken, dat wanneer ik de klant als "vaste klant" heb aangevinkt met een selectievakje in het formulier, dat de klant dan als "ACTIEF" wordt gekenmerkt. Hoe kan ik dit oplossen?

2. Ook wil ik graag dat ik een selectieformulier maak zodat ik klanten kan selecteren op de producten die ze leveren. Ik heb in het formulier de producten opgenomen die de klanten kunnen leveren: appel, peren, bananen en sinaasappels. Door middel van een selectievakje geef ik aan welke producten de klant kan leveren.
Nu wil ik graag in een apart formulier de fruitsoorten opnemen, en dat wanneer ik bijvoorbeed "appel" en "banaan" aanvink in dit formulier ik een rapport krijg met daarop de klanten die óf appel banaan óf appel en banaan leveren. Hoe kan ik dit doen?

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik hoop dat ik je wat op weg kan helpen.

ad 1. > Voor de IIf-functie zou je een tweede IIf functie kunnen maken. In de vorm van: IIf ([vaste klant]= ja/yes;ja;"IIf(date()-100 ...." Actief""
Dus wanneer het vakje niet is aangevinkt gaat ie kijken naar de 100 dagen. En als het ja is blijft het gewoon ja zeg maar. Dan doet ie er verder niets mee. Zoiets zou je moeten proberen.

ad 2.> Dit is vrij simpel. Het selectieformulier dat je hebt gemaakt is als ik het een beetje begrijp als volgt opgebouwd: naam klant, appel, peer, banaan sinaasappel. De laatste vier kolommen zijn geselectievakjes. Dit formulier is gebaseerd op een tabel of een query. Maak een nieuwe query met daarin de genoemde velden. Wanneer je alleen de mensen wil zien die peren willen hebben zet je onder peren in het criteriavakje Ja. Nu selecteert hij alleen alle peren. Voor de appels, bananen en sinaas maak je dezelfde query, alleen het criteria schuift wat op. En op basis van deze 4 queries maak je vervolgens weer 4 rapporten. Dan kun je de selectievakjes wel weglaten zeg maar. Dan zet in je in de koptekst iets van: klanten Peren, of klanten Appels. En daaronder komen dan gewoon de namen van de klanten. Dit werkt zo gemakkelijk, wanneer je iets heb doorgevoerd in je form. staat het direct in je rapport.

*Add> wanneer je twee fruitsoorten wilt hebben, bijv appel of peer, dan zet je in de query (een 5e dan) bij criteria onder appel een Ja en onder peer ook een ja, MAAR zet deze ja 1 regel lager.

Wanneer je alleen de comb. van appel en peer wilt hebben maak je een query maar dan zet je onder peer en appel bij criteria op DEZELFDE regel een ja. Dan zoekt ie alleen naar die combinaties

Zo werk ik meestal ook. Kijk maar of het lukt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan