Records sorteren groeperen in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

Donvespa

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2009
Hallo

Ik heb een database gemaakt op basis van 2 tabellen. In de eerste tabel staan de voorstellingen met titel, in de tweede tabel de data en uur, omdat dezelfde voorstelling soms op meerdere dagen wordt vertoond.

Ik wil nu een rapport maken waarin alle titels (+ bijhorende uitkoopsommen) slechts eenmaal worden getoond, maar alle datums worden weergegeven. bv voorstelling x met budget 1000 euro vindt plaats op 19/01 en 20/01. Dit lukt als ik groepeer op titel (ID) maar ik zou in de eerste plaats op de datum willen sorteren en dat lukt niet omdat sorteren en groeperen blijkbaar niet los van elkaar te krijgen zijn in een rapport...

Het menuutje is weliswaar één, maar als je de verschillende opties bekijkt, zul je constateren dat je toch wel verschillende aspecten er uit kunt instellen. Zo kun je bijvoorbeeld een groepering maken, waarbij je dan kunt aangeven of je een Groepskoptekst/voettekst wilt of niet. Je kunt een veld meer dan één keer gebruiken, dus je kunt verschillende opties combineren.

hoe enkel op 1 iets sorteren en andere groeperen

Ja dat heb ik ook al gezien maar het lukt me niet om in de eerste plaats op bv. titel te groeperen en tegelijk te sorteren op datum in de eerste plaats

een voorbeeld:

voorstelling x 19/01
voorstelling x 20/01 (samen als 1000 euro, dit staat dus in de tabel voorstelling, hoort dus bij de unieke ID van de voorstelling)
voorstelling A 21/01 2000

Nu heb ik dus
voorstelling A 21/01 2000
voorstelling X 19/01 1000
voorstelling x 20/01 1000

OF
21/01
voorstelling A 2000
19/01
20/01
voorstelling X 1000

het zou moeten zijn

19/01
20/01
Voorstelling X 1000
21/01 voorstelling A 1000

Ook niet met :
eerste regel: Sorteren op datum
Tweede regel: groeperen op Titel
?
Kun je een voorbeeldje maken waar we eens mee kunnen rommelen? Scheelt mij weer typwerk...

Voorbeeld

Voila hierbij een voorbeeldje.

Ik heb in het voorbeeld dus tweemaal 10.000 euro staan, terwijl de volgorde correct is maar het bedrag slechts eenmaal zou mogen worden weergegeven

Bijlagen

ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal wat je wilt, maar ik hoop dat dit in de buurt komt...

Bijlagen

Nog niet wat ik wil

Hallo

Dat is inderdaad wat ik ook al probeerde maar het probleem bij uw oplossing is dat Titel 1 nu op de eerste plaats komt terwijl het eigenlijk titel 3 zou moeten zijn, want deze voorstelling vindt eerder plaats (3 mei)

merci!

nog niet ok

Ik ben lastig ik weet het, maar dit is nog niet wat ik wil, in uw tweede oplossing komt de 10.000 nu tweemaal voor terwijl dit maar eenmaal mag zijn, dus ik wil die voorstellingen in die volgorde maar als er bij 1 titel 1 bedrag hoort, dan mag dat geen twee keer worden weegegeven

Onmogelijk zeker?

Waarschijnlijk onmogelijk.... Je komt uiteindelijk in de problemen omdat je twee verschillende groepering wilt maken. Per groeperingsniveau kun je nog wel aangeven of je dubbele waarden wilt zien of niet, maar omdat je dus met twee groepen (moet) werken, ziet Access elke combinatie van Titel en Datum als een nieuw item. Misschien moet je eerst een query maken waarin je per Titel de datums samenvoegt in één memoveld, en daar je rapport op baseren.

Dat krijg je ervan als je hardop denkt ;)
Het idee dat ik had is deze: bij het openen van een rapport open je eerst een Recordset bij de gebeutenis <Bij Laden> die per titel de datums samenvoegt in één variabele, die vervolgens dan als waarde gebruikt wordt voor een tekstveld op het rapport. In de onderliggende query van het rapport heb je nog steeds je oorspronkelijke velden staan, die je gebruikt voor de sortering op Datum, en voor een groepering op Titel (zodat die maar één keer voorkomt).
I.p.v. het weergeven van de Datumrecords gebruik je echter dus het samengestelde tekstveld dat uit de Recordset komt. Of het kan gaan werken weet ik overigens nog niet, want deze vraag is dermate afwijkend, dat ik zo'n constructie nog niet eerder gemaakt heb. Dat zou ik dus ook zelf nog uit moeten zoeken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan