Records tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

noukietje

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2006
Goedemiddag,

Ik zou voor elke maand het resultaat willen van de contracten. Er zijn 3 soorten contracten CDD, CDI & Interim. Ik heb hiervoor een Query aangemaakt en ik had eerst geprobeerd met Dcount maar dit lukte me niet. Dus had ik een ander oplossing gevonden en dit is de volgende CDD: IIf([type contract]="CDD";1) (en zo voor elk contract apart). Ik dacht door deze te gebruiken en dan de som te nemen dat ik er ook zou komen maar hij blijft 1 geven en hij telt niet op.
Daarnaast zit ik nog met een ander probleem dat ik niet weet hoe dit op te lossen. Dus ik zou maandelijks dit resultaat willen maar van enkel de mensen die nog in dienst zijn. In mijn Query staat mijn veld met datum in dienst en datum uit dienst. Ik weet dat hij met deze moet rekening houden maar ik heb geen idee hoe ik dit moet uitwerken. Alvast bedankt voor de input.

Grt,
Julie

Je bent een beetje omslachtig bezig; voor tellingen heb je namelijk een Totalen knop in je werkbalk. Daarmee groepeer je op een specifiek veld, zoals Contractsoort, en gebruik je de functie <Aantal> om de aantallen te tellen. Daarbij kun je met de functie <Waar> records wegfilteren die je niet nodig hebt. Je filtert daarmee dus op de mensen die nog in dienst zijn.

Als ik in totalen count zet telt hij toch al mijn velden? Niet specifiek één contracttype? Ik heb de totalen aangezet en count gebruikt en het rare is dat hij in elk veld 1 geeft.

De functie waar begrijp ik niet goed. Waar moet ik dit precies gebruiken?

Tellen gebeurt op basis van de groepen die je aanmaakt. Dat zijn de velden met Group By. Hoe meer verschillende velden om te groeperen, hoe meer records, en hoe kleiner de totalen. Als je op basis van je tabel alle velden gebruikt om te groeperen, en daarna één veld aanwijst om te tellen (dat kan overigens elk veld zijn waarvan jij 100% zeker bent dat dat een waarde bevat) dan zal dus de telling altijd één zijn, ervan uitgaande dat elk (totaal)record uniek is. Als je groepeert op een autonummerveld, dan is de telling ook altijd 1, omdat een autonummerveld uniek is, en dus één keer voorkomt. In mijn voorbeeldje heb je twee velden: Contractsoort en een tellingsveld. Dan klopt je telling wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan