• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

reeks uitzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

cepebe

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2005
Hoe kun je aan de hand van twee informatiepunten ( artikel en hoeveelheid ) een reeks uitzetten. Voorbeeld: artikel x komt 50 keer voor, en nu wil ik op een ander tabblad artikel x 50 keer onder elkaar hebben. Dit moet automatisch gebeuren, en als ik 50 verander naar 40 moet x 40 keer onder elkaar gezet worden op het andere tabblad. Hopelijk is bovenstaande duidelijk.

Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar heb het idee dat een filter een oplossing is. Op het eerste tabblad heb je dan een invoerveld voor een artikel met daarachter een formule die telt hoe vaak het artikel voorkomt. Op het tweede tabbald heb je de totale lijst die je filtered afhankelijk van de input in blad 1.
Probeer eens of je met data - filter op bovenstaande wijze het gewenste resultaat handmatig kunt maken. Als dat het geval is, kun je dit automatiseren met een macro'tje en daar kunnen we je op dit forum wel bij helpen.

Succes

John

het is de bedoeling dat de gegevens onderelkaar blijven staan want daar moet mee gerekend worden en met een filter ben je deze kwijt

maar bedankt voor de snelle reactie

Stel je hebt in de eerste kolom artikelnummers staan en in de tweede kolom de verkopen van deze artikelen. Als je nu filtert op een bepaald artikel, krijg je alle regels van een bepaald artikel onder elkaar.
Ik begrijp je reactie niet helemaal, zou je eens een voorbeeldje kunnen plaatsen (bijvvorbeeld met 15 regels) van het bestandje dat je in gedachten hebt?

John

Hierbij een voorbeeld, de eerste pagina is tabblad 1, de tweede pagina is tabblad 2.

H975W2 15
H990W2 10
H940W2 5

Deze waarden moeten op tabblad 1 automatisch worden uitgezet, zoals voorbeeld. Als een van de waarden uit kolom A of B verandert, moet dit ook zichtbaar zijn op tabblad 1, oftewel de aantallen en / of onderverdeling van de reeks op tabblad 1 verandert. H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H975W2
H990W2
H990W2
H990W2
H990W2
H990W2
H990W2
H990W2
H990W2
H990W2
H990W2
H940W2
H940W2
H940W2
H940W2
H940W2

Probeer deze Macro eens. Eventueel moet je de namen van je werkbladen aanpassen.

Code:
Sub Reeks()
Sheets("Blad2").Select
    Cells.Select
    Selection.ClearContents
'Nu is blad2 weer schoon

Sheets("Blad1").Select
Range("A1").Select

Dim product As String
Dim aantal As Integer

While ActiveCell.Value <> ""
    product = ActiveCell.Value
    aantal = ActiveCell.Offset(0, 1).Value

Sheets("Blad2").Select
    Range("A1").Select

If ActiveCell.Value = "" Then
        'doe niks, dit is het eerste product
    Else
        Selection.End(xlDown).Select
        ActiveCell.Offset(1, 0).Select
    End If
    For i = 1 To aantal
        ActiveCell.Formula = product
        ActiveCell.Offset(1, 0).Select
    Next i
    Sheets("Blad1").Select
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select 'naar het volgende artikel
Wend

End Sub

Deze macro moet je dan wel opnieuw runnen als je een waarde veranderd hebt.

Laatst bewerkt:
radagast,

het werkt perfect
heel erg bedankt

klein puntje waar je misschien nog even naar wilt kijken
als in cel b1 "1" staat loopt de macro vast

Geplaatst door cepebe
radagast,

het werkt perfect
heel erg bedankt

klein puntje waar je misschien nog even naar wilt kijken
als in cel b1 "1" staat loopt de macro vast
Moet ik de code nog aanpassen of heb je zo genoeg?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan