Regelafstand in Word-document versmallen, bij grote letters en cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

everhart

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Ik wil in een Word-document grote letters en cijfers onder elkaar zetten.
Bijvoorbeeld
20
maart
2015

Dit wil ik in een blanco ruimte (blanco cirkel) van een bepaald voorgedrukt ander vel papier vol tekst en opmaak (affiche), drukken.
Zoals men ziet, hoe groter de lettermaat, hoe groter de witruimte tussen de afzonderlijke regeltjes.

Hoe kan ik de regelafstand versmallen, zodanig, dat de 3 regels dichter op elkaar staan, zodat ze binnen de cirkel passen, edoch dezelfde lettermaat behouden?

Je kunt met Alinea instellingen de witruimte tussen de regels instellen. Bij de standaardinstelling <Enkel> wordt de regelhoogte bepaald door het lettertype. Kies je <Exact>, dan kun je de hoogte instellen op elke door jou gewenste hoogte. En dus de regels precies zo hoog maken als je wilt.

Hallo everhart. Bedoel je zoiets.

Bekijk bijlage 230961

Regel afstand zie pijltje. Ik heb Verdana 24 gepakt als lettertype.

Bekijk bijlage 230963

Laat maar weten. Groet manamana.

Hallo Manamana,

Ja. Wel zo in een cirkel onder elkaar, ja.
En nee. Want hoe groter de letters en cijfers, hoe verder ze van elkaar af komen te staan. Terwijl ik ze wel groot wil hebben. Want ongeveer zo (zal 't even zo doen, zoals ik het echt wil):

zaterdag: 24
20 : 90
mrt: 44

Op die manier past het amper nog in de cirkel en staat het ook niet mooi, want zo ver onder elkaar.
Begrijp je dat?

Je kunt met Alinea instellingen de witruimte tussen de regels instellen. Bij de standaardinstelling <Enkel> wordt de regelhoogte bepaald door het lettertype. Kies je <Exact>, dan kun je de hoogte instellen op elke door jou gewenste hoogte. En dus de regels precies zo hoog maken als je wilt.

Bedankt Octafish. Heb ik uit en ten treure geprobeerd. Helpt maar een beetje in dit geval. Probeer maar.
Tenzij ik iets over 't hoofd zie.
Want bij Exact gaan bij versmalling regelafstand de regels in elkaar staan, als ik ze dichter bij elkaar wil....
ik kwam daar dus niet uit.

Ik heb de cirkel groter gemaakt en is nu (Lettertype Verdana 50) met de tekst die je aangeeft.

Het is wel een joekel geworden. En het past. (A4) formaat.

En nee ik begrijp dan niet wat je bedoeld.

@OctaFisch heb exact geprobeerd maar het gaat niet, regels proppen zich op.

Ik heb de cirkel groter gemaakt en is nu (Lettertype Verdana 50) met de tekst die je aangeeft.

Het is wel een joekel geworden. En het past. (A4) formaat.

En nee ik begrijp dan niet wat je bedoeld.
Ik begrijp, dat het een gewijzigd plaatje van jou is?
Maar nu is de regelafstand nog te ver weg onderling. Het past wel binnen de cirkel, maar daar gaat het niet om.

manamana zei:
@OctaFisch heb exact geprobeerd maar het gaat niet, regels proppen zich op.
Dat is ook wat ik meemaak. Ik beschreef dat als dat de regels in elkaar gaan staan.
Ik vermoed, dat dit een probleem is, wat ik pas kan ondervangen met één of andere tekenprogramma. Niet Paint trouwens, want eenmaal gemaakte tekst kun je daar niet meer wijzigen. En dat maakt het ondoenlijk zoiets te proberen.
Met GIMP of Inkscape is erg ingewikkeld, maar misschien lukt het mij daar toch mee, uiteindelijk.

Zoals ik al zei: regelafstand aanpassen:).

Bijlagen

Zo?Bekijk bijlage 20 maart 2015.docx

Anders.... maak er 3 aparte tekstvakjes zonder rand van en plaat die in de cirkel...
Zulke vakjes kun je net zo kort bij elkaar zetten als je wilt... dan heb je niks met de regelafstand te doen... immers je schuift dan de tekst vakjes gewoon korter bij elkaar..

Zo?Bekijk bijlage 231015

Anders.... maak er 3 aparte tekstvakjes zonder rand van en plaat die in de cirkel...
Zulke vakjes kun je net zo kort bij elkaar zetten als je wilt... dan heb je niks met de regelafstand te doen... immers je schuift dan de tekst vakjes gewoon korter bij elkaar..

Nee, zo ook niet.

Maar misschien is tekstvakken een idee!

Beste helpers,

(waar Manamana het over heeft met dit al te hebben geopperd, zie ik nergens duidelijk maar...)
Dmv de tip 'Tekstvak' is het mij gelukt, alles op precies de juiste plek te krijgen! BEDANKT!:thumb::thumb:!

Everhart is nu weer blij. En graag gedaan namens allen dan maar weer neem ik aan (daar zijn we ook voor hier he.) ;) Top. :thumb:

Ja, en dmv Opmaak>Lettertype>Afstand en positie kon ik de betreffende cijfers en letters ook nog verbreden. Jottum.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan