regelnummers in rapport genereren

Status
Niet open voor verdere reacties.

HermanH

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2004
Ik wil graag regels toekennen aan een rapport dat gegenereerd wordt op basis van twee tabellen: De tabel “Leverancier” en de tabel “Te Bestellen”.
In de tabel “Te bestellen”staan de artikelen die besteld moeten worden.

De records in tabel “Te bestellen” worden vervolgens voor die bestelling bij de betreffende leverancier overgezet naar de tabel “Besteld” en de records in tabel “Te bestellen” worden verwijderd mbv twee queries. Tevens wordt een record in de tabel “Bestelling” aangemaakt met de besteldatum en de naam van de leverancier.

Het rapport moet vanuit de nieuwe tabel opnieuw gegenereerd kunnen worden. De records dienen dus in dezelfde volgorde te staan als in het eerste rapport. Hiervoor wil ik de regelnummers uit het eerste rapport opslaan in de tabel “Besteld”.

Hoe krijg ik de regelnummers gegenereerd op het eerste rapport?
Hoe krijg ik die regelnummers opgeslagen in de tabel “Besteld”? (Mogelijk op een zelfde manier als informatie uit een formulier?)

Een veld met autonummering in de tabel “Besteld”, werkt niet. De nummers worden veel te groot. Bovendien kan je dan niet in één oogopslag zien hoeveel verschillende artikelen er besteld zijn. Het orginele rapport is ook niet op deze tabel gebaseerd.

Moet je andersom doen.
Eerst de tabel vullen met de regelnummers (kan middels een query) en dan je rapport baseren op die tabel.
Dan wordt het een stuk simpeler.

In de tabel "Besteld" worden alle bestellingen opgeslagen. De regelnummers moeten echter per bestelling worden opgeslagen. Dus eerst regelnummers toekennen werkt niet. Dit zou hetzelfde zijn als autonummering aan zetten.

Wat je dus moet doen is middels queries eerst een nieuwe (eventueel tijdelijke) tabel vullen met de gegevens voor je rapport en vervolgens je rapport op die tijdelijke tabel baseren.

In rapportages kun je dat ook oplossen met een ongebonden tekstveld. Daarin zet je "=1" en bij de eigenschappen van het veld geef je bij "Rolling Sum" aan hoe er geteld moet worden. Hoe het in het nederlands heet weet ik even niet.

Als je dezelfde sortering van regeld toepast zal de volgende keer dat je het rapport draait de regelnummering hetzelfde zijn.

Volgens mij staat dit ook ergens in de helpfile van access uitgelegd.

Grtz,

Interressant. Ik ga het een en ander proberen. Heb daar vandaag helaas geen tijd meer voor. Tot zo ver iedereen bedankt voor jullie bijdragen.

Een en ander getest.

In een doorlopend rapport kan je inderdaad een record teller gebruiken.
Je maakt daarvoor een veld met de naam: Recordteller
Bij de gegevensbron zet je: =-1
In het doorlopend rapport krijg je dan keurig een nummering van de records.

Deze teller kan je niet opslaan in een query!
Alleen de laatste waarde wordt opgenomen in de query.

Ik heb mijn probleem opgelost door een extra veld op te nemen met de invoerdatum en tijd. Daarop laat ik de records sorteren in het rapport. Hiermee kan ik het rapport dus altijd reproduceren.

De andere optie levert nog steeds het probleem op dat een autonummeringveld niet opnieuw begint te nummeren. Dat is wel op te lossen door iedere keer een lege tabel te kopiëren en na tijdelijk gebruik weg te gooien. Deze optie is me echter te omslachtig. Ik heb mijn doel immers al via de andere oplossing bereikt.

Allen nogmaals bedankt voor het mee denken.

Hoe kan ik in een rapport de regels laten tellen als volgt : regel 1 is 10 regel 2 is 20 enz enz wat moet ik invullen bij controle source ?

Oef, wat een bejaarde topic! Het is niet de bedoeling om in oude topics nieuwe vragen te stellen; bovendien is de vraag ook al opgelost, en stel je ook nog eens een andere vraag. Kortom: wil je antwoord op je vraag, maak dan een eigen topic aan. Hier ga je dat niet krijgen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan