• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Regels dupliceren bij vertikaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickbakkenes

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2011
Beste Excel gebruikers,

Bij vertikaal zoeken wordt er meestal de eerste waarde die Excel tegenkomt weergegeven als resultaat. Nu weet ik dat er meerdere resultaten zijn die naar voren (moeten) komen bij vertikaal zoeken.

Is het mogelijk dat er meerdere resultaten worden weergegeven? Het liefs wil ik dat de regels dan gedupliceerd worden om zo de meerdere uitkomsten te kunnen weergeven.

In de bijlage mijn bestand. In werkblad "ARTIKELEN" staan de artekelen + omschrijving genoemd. In werkblad LOCATIE staan de potentiele resultaten genoemd. Nu wil ik van ieder artikel (=1 regel) de locatie erachter krijgen. Als ik dit via vert. zoeken doe dan krijg ik maar 1 resltaat.

Is het mogelijk om meerdere resultaten te krijgen? (regels mogen gedupliceerd worden)

Alvast bedankt.

RickBekijk bijlage Verzoek Excel ROYALTY'S HELPMIJ.xls

Hoi, ik denk dat je moet gaan werken met INDEX en VERGELIJKEN. Gebruik maar eens de zoekfunctie voor voorbeelden.

Groeten,
Richard

In na volging van Richard zeg ik ook dat je moet gaan kijken naar de functie INDEX, maar dan in combinatie met de functies KLEINSTE en ALS

In jouw voorbeeld bestand zou dit zoe gaan voor in C2:
Code:
=INDEX(LOCATIE!$B$2:$B$20;KLEINSTE(ALS(LOCATIE!$A$2:$A$20=ARTIKEL!$A$2;RIJ(LOCATIE!$A$2:$A$20)-1);RIJ(A1)))
en dan LET OP : Matrixformule - afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER.
Hierna doortrekken naar beneden met de vulgreep.

Succes,

Moet ik deze formule dan kopieren in cel C2? Wat bedoelen jullie met afsluiten CRTL SHIFT ENTER?

Worden bij deze formule de regels gekopieerd als de waarde meerdere keren voorkomt?

Plak de formule in C2 en ipv gewoon op Enter te drukken houd je de CTrl toets ingedrukt, de SHIFT toets mee indrukken en dan op Enter. Je zal nu { } rond de formule zien verschijnen. Daarna houd je de muisknop ingedrukt op het zwarte vierkantje rechts onderaan de cel C2 en trek de muis naar onder over meerdere cellen. Alle gevonden resultaten zullen nu weergegeven worden.

Laatst bewerkt:
Daarna houd je de muisknop ingedrukt op het zwarte vierkantje rechts onderaan de cel C2 en trek de muis naar onder over meerdere cellen. Alle gevonden resultaten zullen nu weergegeven worden.

Dat klopt...de uitkomsten komen nu te staan op regel 2, 3, 4 en 5. Maar de uitkomsten komen nu achter artikelnummer 2 (peer) te staan) De uitkomsten kloppen wel, maar ik wil dat regel 2 zich zo vaak dupliceerd als er uitkomsten zijn. Is dit mogelijk?

Kunnen de uitkomsten ook naar recht gesleept worden? Dat is alle uitkomsten horizontaal naast elkaar krijg? Of wordt de formule dan weer anders?

Dat is te doen, maar inderdaad een kleine aanpassing in de formule is nodig - zal even kijken voor je . . .

Het is maar een kleine wijziging:
Code:
=INDEX(LOCATIE!$B$2:$B$20;KLEINSTE(ALS(LOCATIE!$A$2:$A$20=ARTIKEL!$A$2;RIJ(LOCATIE!$A$2:$A$20)-1);[COLOR="red"]KOLOM[/COLOR](A1)))
Verder : Het is nog steeds een matrixformule - afsluiten dus met CTRL+SHIFT+ENTER en daarna naar rechts dootrekken met de vulgreep. (Zoals onze warme Bakker uitgelegd heeft, waarvoor nog bedankt Rudi)

Mocht je nog vragen hebben horen we ze graag, zo niet - wil je dan de vraag op opgelost/afgehandeld zetten?

Succes,

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt.

Nu is mijn vraag alleen nog of het mogelijk is om regel 2 vier keer onderelkaar te krijgen (automatisch) omdat deze regel vier resultaten heeft.

Regel 2 bevat 6 resultaten, dus deze wil ik dan 6 keer onder elkaar. Zie ook tabblad "gewenste resultaat" in het voorbeeld. Dit is het uiteindelijke resultaat wat ik wil hebben....

Met VBA gaat dit zeker lukken, met formules heb ik zo mijn twijfrels.

VBA = Visual Basic for Applications. Het is een programmeertaal die meekomt met office. Het geeft meer mogelijkheden om zaken te automatiseren. Je moet echter wel enige programmeer kennis om er mee om te kunnen gaan.

Onder Extra, Macro's vind je dit in Excel terug

Ron

die heb ik dus niet...hahahah..... is hier geen code voor beschikbaar die in kan knippen/plakken?

Als ik goed gevolgd heb.... een poging om met formules de regels te "dupliceren".

Bijlagen

Hoi Wher,

Dit is precies wat ik bedoel. Maar nu heb ik nog 2 kolommen vóór A staan met tekst erin? Kan ik deze data behouden?

Misschien handiger om even te mailen? Ik heb wel een voorbeeld bestand, maar deze is te groot.....

Ik houd liever alles op het forum hier. Kan je het bestand niet "uitkleden", beperken tot een twintigtal rijen met dummy-data in dezelfde layout en van hetzelfde type (tekst, getal) als het eigenlijke bestand. Vervolgens zippen, dan kom je al een heel eind.

Hoi WHER,

Dit is het precieze bestand waar het om gaat.

Ik wil dus dat elke (complete) regel in werkblad DEALS wordt gedupliceerd zovaak het artikelnummer voorkomt in de diverse opleidingen (SAMENSTELLING)

Als artikelnummer 100185 in 3 verschillende cursussen voorkomt dan wil ik dat de complete regel (in dit geval regel 2) 3 keer wordt gedupliceerd onder elkaar.

Op regel 3 staat weer artikelnummer 100185 en deze komt dan dus ook in 3 verschillende opleidingen voor. Ook deze regel (regel 3) moet dus 3 keer worden gedupliceerd onder elkaar.

Dan komt regel 4, artikelnummer 100191. Deze komt bijvoorbeeld in 2 verschillende cursussen voor. Dan dus deze regel 2 keer dupliceren.

Enz. enz....

Gr.
Rick

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan