• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Regels kopiëren met verwijzing naar een ander tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaspernolles

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2015
In het excel document is te zien dat ik de regels 2-7 kopieer en plek op regel 9-14.
Doordat regel 2 een verwijzing is naar het andere tabblad gaat dit fout. Want ik zou willen dat hij de 2e regel dan pakt in het tabblad en niet de 8e regel.

Heeft iemand een idee hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat hij de verwijzing van het andere tabblad maar 1 regel verspringt ipv nu van 1 naar 8.

Bekijk bijlage Voorbeeld 1.xlsx

maak de cel verwijzing Absoluut door de dollar tekens toe te voegen, ga in de formule op A1 staan (met de cursor) en druk nu 1 maal op de "F4" toets, en als je de "F4" herhaalt dan ..... gewoon ff kijken wat er gebeurd.
Code:
=Blad2!$A$1

pasan, Ik dacht eerst ook dat het zo simpel was, maar hij wilt dat de namen worden opgenomen in Blad1, dus niet telkens dezelfde naam.

=Blad2!a2,

Klopt dan blijft hij verwijzen naar die ene specifieke cel. (de verwijzing moet zijn =blad2!A2 en dan uiteindelijk moet de naam weergegeven worden)
Ik wil alleen dat hij per 7 regels die ik kopieer en plak verwijst naar het 2e tabblad en dan steeds 1 regel lager ipv gelijk 8 regels lager wat hij nu doet.

Ik heb er al met meerdere mensen over gesproken, alleen tot nu toe zijn we nog niet echt tot een oplossing gekomen vandaar dat ik hem hierop heb gezet.

In dit voorbeeld is het probleem dat ik heb heel erg versimpeld, in het originele bestand gaat het over formules van 7 regels en velen verwijzingen waarvan een aantal naar een ander tabblad die ik wil kopiëren en plakken voor verschillende leerlingen. Alleen nu zou ik ze handmatig moeten aanpassen en ik hoop/denk dat daar een snellere manier voor zou moeten zijn :)

Laatst bewerkt:
je zou zoals jou voorbeeld is kunnen tellen hoeveel lege cellen er boven je doel cel zitten want je slaat nu elke keer 1 cel over(en dan deze uitkomst gebruiken in de cel verwijzing), maar ik durf te wedden dat het originele bestand er anders uitziet, heb ik het mis?

mijn doelcellen zijn 2, 9, 16 in dit voorbeeld en dat moet overeenkomen met regel 1,2,3 van het 2e tabblad.
Dat is wel een idee.

In het originele document is dit een logische structuur hoe er naar wordt verwezen.

De andere is doelcellen: 1,2,3,4,5,7,8,9,10,11 waarbij doelcellen 1,2,3,4,5 naar tabblad 2 regel 1 verwijzen en doelcellen 7,8,9,10,11 naar tabblad regel 2 verwijzen.

Hoe zou ik voor beide vormen een logische verwijzing kunnen maken?
Dan ga ik daarna wel even rommelen in het originele bestand, want denk dat ik hier misschien wel iets mee kan doen.

probeer deze eens, zet de formule in Blad1 A2 kopieer de eerste lijst en plak dan in A9 en daarna in A16 zodat tussen elke lijst een lege regel zit
Code:
=VERSCHUIVING(Blad2!$A$1;AANTAL.LEGE.CELLEN(INDIRECT("A1:A"&RIJ()-1));0)

en deze zin snap ik even niet
De andere is doelcellen: 1,2,3,4,5,7,8,9,10,11 waarbij doelcellen 1,2,3,4,5 naar tabblad 2 regel 1 verwijzen en doelcellen 7,8,9,10,11 naar tabblad regel 2 verwijzen.

Laatst bewerkt:
Een andere optie is
Code:
=INDIRECT(ADDRESS(INT(ROW()/7)+1;1;;;"Blad2"))

De door pasan aangehaalde zin begrijp ik ook niet.

Ik ga met de tips aan de slag! :)

Wat ik bedoelde met die aangehaalde zin is dat ik iets heb met een andere structuur die ik ook wil kopieren.

Waarbij in tabblad 1 cel 1,2,3,4,5 wordt verwezen naar tabblad 2 A1 en wanneer dit wordt gekopieerd naar cel 7,8,9,10,11 moet het verwijzen naar tabblad 2 A2.

probeer deze eens, zet de formule in Blad1 A2 kopieer de eerste lijst en plak dan in A9 en daarna in A16 zodat tussen elke lijst een lege regel zit
Code:
=VERSCHUIVING(Blad2!$A$1;AANTAL.LEGE.CELLEN(INDIRECT("A1:A"&RIJ()-1));0)

en deze zin snap ik even niet

Ik heb dit geprobeerd maar wanneer ik dit doe gaat het goed t/m cel 16. Als ik daarna verder ga dan geeft hij de waarde 0 aan, ook al staan er wel meer namen in tabblad 2. Kan dit kloppen?

Stop het eens in een voorbeeld bestand nu ben ik aan het gissen wat jij bedoeld met "verder ga"

Allereerst natuurlijk voor iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst.

Bij mij werkt het gewoon het kopiëren en plakken van 6 regels plus 1 lege regel, ik vermoed dat jij een ander aantal regels kopieerde en plakt.
Dus steeds 7 regels waarvan de laatste leeg moet zijn

Bekijk bijlage Toepassing tip.xlsx

Hier wat ik gedaan heb ik krijg dan een 0 ipv de naam na de eerste 3 namen... En ik kopieer de 'lege' regel mee.

Jij ook een gelukkig nieuwjaar! En thnx alvast voor alle hulp! :)

Ik zal het 2e probleem later nog wel met een versimpeld voorbeeld proberen duidelijk te maken, maar wil eerst kijken of dit lukt en of ik het dan misschien zelf ermee kan oplossen.

De formule telt de lege cellen in kolom A boven de doel cel (de cel waar de formule staat). Als jij alles in kolom C plakt zijn er geen lege cellen in kolom A maar in kolom C en krijg je dus een 0 te zien
Pas dus het AANTAL.ALS() stuk aan in de formule van B naar C

Maar waarom gebruik je de formule van VenA in #8 niet? dan heb je geen last van de beperkingen van lege cellen tellen
vertaald
Code:
=INDIRECT(ADRES(INTEGER(RIJ()/7)+1;1;;;"Blad2"))

Thnx voor de hulp!! Ik ben nu een heel eind op weg! Het voorbeeld klopt, nu ga ik kijken of ik het kan implementeren in de formules van het hoofd document.
Het 2e probleem lijkt nu ook ondervangen te zijn dat ik had, maar dat ga ik nog even goed testen!

Dank Pasan en VenA!!

Beide ook een gelukkig nieuwjaar natuurlijk!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan