• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Regels samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pedi2020

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2020
Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar de juiste oplossing, maar ik kom er nog niet uit:

In het document in de bijlage heb ik per regel een notitie van een contactmoment met een klant.
Per notitie wordt in de kolom daarvoor bijgehouden op welke klant de notitie betrekking heeft.

In sommige gevallen zijn er meerdere regels (notities) die betrekking hebben op dezelfde klant.

UITDAGING
Ik wil bij de klanten waar er meerdere regels (notities) van dezelfde klant onder elkaar staan de notities samenvoegen in één regel.
De naam van de betreffende klant komt er dan voor te staan. De overige regels wil ik vervolgens uit het document verwijderen/ontdubbelen.

Hoe pak ik dit nu aan?

Alvast bedankt!

Groeten Pedi.

P.S. het bestand bevat geen gevoelige informatie. Ik heb dummy data ingevoerd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als het een eenmalige actie betreft, en je geen VBA wilt gebruiken deze formule in D2:
Code:
=ALS(B2<>"";B2&" "&C2;"")
Daarna kopiëren - plakken speciaal als waarden - sorteren & dubbele gegevens verwijderen.

Mooi dat je Excel 365 hebt, daarin zit de functie TEKST.COMBINEREN zoals reeds gedemonstreerd door JVeer. Je hoeft functies daarin ook niet meer als matrix in te voeren, ook gemakkelijker.

Met de streepjes en de enter zoals in je voorbeeld wordt de functie:
Code:
=TEKST.COMBINEREN(TEKEN(10)&"------------------------------------------------"&TEKEN(10);WAAR;ALS($A$4:$A$10=A17;$B$4:$B$10;""))

Dank voor jullie reactie.

Dank voor jullie antwoorden. Het werkt!

Dat brengt mij bij de volgende uitdaging, helaas.

Ik heb de formule doorgetrokken bij naar alle regels/notities in het bestand. Nu krijg ik bij ca. de helft van alle cellen het resultaat #waarde. Ik ben cellen gaan vergelijken waarbij de formule wel en niet werkte.

Mijn vermoeden is dat het wordt veroorzaakt door de lengte/omvang van de waarden van de cel(len) waar de formule betrekking op heeft.
Relatief lange notities (van +4 regels hoog) worden volgens mij afgekeurd en geven het resultaat #waarde. Klopt dit?

Zo ja; hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Een voorbeeldje is weer handiger voor diagnose. Kan verschillende oorzaken hebben. Lengte van tekst in cel mag meer dan 32.000 tekens zijn dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.

Dus: kun je een voorbeeldje met daarin de fout plaatsen?

Voorbeeld data

Een voorbeeldje is weer handiger voor diagnose. Kan verschillende oorzaken hebben. Lengte van tekst in cel mag meer dan 32.000 tekens zijn dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.

Dus: kun je een voorbeeldje met daarin de fout plaatsen?

Dat kan zeker. Ik heb de namen even aangepast naar dummy data, maar de formule opbouw is hetzelfde.

Bijlagen

Raar, ik merk dat als ik een aantal zinnen weghaal dat hij het wel doet. Limiet kan niet bereikt zijn. Ik kom op 365 tekens...

Laatst bewerkt:
Zodra de lengte van de tekst in de cel teruggebracht wordt naar 255 tekens gaat het wel goed... Bij 256 krijg je de #WAARDE melding. Het gaat dus wel over een limiet heen. Maar welke?

Zie: https://support.office.com/nl-nl/article/tekst-combineren-functie-357b449a-ec91-49d0-80c3-0e8fc845691c

Ik lees hier dat je tot 252 tekstargumenten kunt combineren. De totale lengte mag ook wel meer zijn dan 255 tekens, geen probleem. Kom niets tegen over een maximale lengte van de afzonderlijke te combineren tekst.

Laatst bewerkt:
Volgens mij is geen enkel afzonderlijke tekstreeks langer dan 252 in zijn voorbeeld. Wanneer ik de formule invoer zonder matrix formule werkt hij namelijk wel. Dan pakt de formule alle tekst van alle id nummers

Laatst bewerkt:
Jawel, de eerste is 365 tekens zoals je zelf ook stelt in #11. Het vreemde is dat als ik in een eigen testdocument een tekenreeks van 365 tekens aanmaak, en deze probeer te combineren met iets anders het wel goed gaat...

Het probleem zit dus echt in cel B2 zelf lijkt me. Een bepaald teken dat een probleem geeft of zo?

Daar dacht ik inderdaad ook al aan. Ik heb al van alles getest met delen tekst weghalen. Het lijkt toch te gaan om de lengte omdat hij precies tot 255 tekens wel werkt en na 256 niet meer... (kan het me niet voorstellen)

Tekst samenvoegen geeft dezelfde fout. (de oude tekst samenvoegen werkt wel)

Het is dus de lengte van max 252 per tekenreeks die je wilt samenvoegen die voor het probleem zorgt

Laatst bewerkt:
Nou volgens mij mag je t/m 252 tekstargumenten met elkaar combineren tot een maximale tekenreeks van 32.767 tekens. Beide zitten we nog lang niet aan hier.

Ik vind het raadselachtig tot nu toe.

Die B2 wordt gezien als 365 tekenargumenten. Dat is dus te veel in een keer neem ik dan maar aan

Zou je denken ja. Maar in bijlage lukt het mij prima om 3 reeksen van 365 tekens aan elkaar te knopen.

Bijlagen

Vooralsnog denkik dat dit nog een alternatief kan zijn:

In C2 en doortrekken naar beneden en naar rechts
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($B$2:$B$4;KLEINSTE(ALS($A$2:$A$4=$A2;RIJ($1:$3));KOLOM(A1)));"")

De opmaak is hierdoor wel anders zonder die streepjes en enters in de cel. Als dit niet voldoet raak je aan een VBA oplossing

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan