• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Regels sorteren die een gegevensvalidatiecel bevatten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerardvdende

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2015
Wie kan mij helpen.
Ik heb een uitgebreid bestand bestaande uit een aantal regels.
Een aantal regels zijn voorzien van een gegevensvalidatie die een lijst bevat. Vanuit deze lijst moet een keuze gemaakt worden.
Stel dat bijvoorbeeld de regel 8 en 9 in kolom V een cel bevat waar een validatie op van toepassing is.
Indien er wordt gebruik gemaakt van aangepast sorteren van kolom B, zullen de regels natuurlijk een andere plaats krijgen.
Echter de cel die een validatie bevat, in mijn voorbeeld in regel 8 en 9 in kolom V blijft op deze lokatie staan. Dus zal niet met de sortering meegaan. Alle informatie incl. formules gaan mee echter niet de bijbehorende validatie.
Vraag: Is dit op te lossen door op een andere manier te sorteren, doe ik fout of is dit een foutje van Excel.

Ik hoop dat ik iets fout doe en het op te lossen is.
Al vast bedankt.
Gerard

Misschien is het handig dat je, jouw verhaal even tot een een concrete vraag reduceert en een voorbeeld bestandje bijvoegt.

Bestand met sorteerfout bij gegevensvalidatie

Bijgaand bestand
Voorzien van cellen met gegevensvalidatie(Lijst) (gele cellen) Dit is voorzien in regel no 23 en 24.
Wanneer op de regels geavanceerde sortering wordt toegepast op kolom B veranderd natuurlijk de volgorde van de regels.
Echter in het voorbeeld moet de gegevensvalidatie(Lijst) mee gaan met de behorende regels die nu op regelno 42 en 47 staan.
Echter de cellen behouden hun oorspronkelijke positie nl. regelno 23 en 24.
Vraag: is een sortering mogelijk waarbij de cel met gegevensvalidatie gekoppeld blijft met de oorspronkelijke cel?

Bijlagen

Hoe je de validatie mee kan sorteren weet ik niet ook niet vanuit vba. Als de getallen in kolom B uniek zijn en alleen gehele getallen zijn kan je deze proberen. Is niet snel maar werkt wel op jouw voorbeeldje.

Code:
Sub VenA()
For j = 1 To 10
    Cells(j + 22, 1).Resize(1, 5).Copy Cells(39 + Cells(j + 22, 2).Value, 1)
Next j
End Sub

Druk in de tab 'sorteer' op de knop voor het resultaat.

Bijlagen

andere manier,

eerst gebied selecteren,
selectie wordt gesorteerd op 2 de kolom van selectie
voor validatie wordt gekeken of 1 ste kolom van selectie begint met mo.

mvg
Leo

Bijlagen

Beste VenA en Leo
Dank voor de snelle reactie.
@ VenA
De oplossing werkt.
Echter in mijn situatie is het nog wat complexer.
Er moet een selectie worden gemaakt op welk gedeelte van het bestand een sortering gedaan moet worden.
Het aantal te sorteren regels is telkens anders.
De sorteerkolom is wel altijd hetzelfde met een unieke code.
Echter de sortering moet op dezelfde regels terug komen.
Er kan dus niet gekopieerd worden naar een ander gebied.

@Leo

Knappe oplossing die ik op dit moment lastig kan lezen.
De oplossing door eerst te selecteren is uitstekend.
Het resultaat komt ook op dezelfde plek is ook prima.
Echter de cellen die een validatie bevatten hebben niet altijd dezelfde tekst.
Dus ik kan niet sorteren op "MO".
Tevens kan de validatie ook in andere kolommen voorkomen.
Dit laatste was niet in mijn voorbeeld bestand te zien.
Het origineel heeft meer dan 50 kolommen.
In jou oplossing wordt de eerste regel niet in de sortering meegenomen.
Wellicht is dit een kleine aanpassing.

Ben benieuwd of het nog is op te lossen.

aangezien nog met gewoon sorteren, nog via VBA de validatie mee gesorteerd wordt,
moet er op een andere manier aan excel gezegd worden waar de validatie moet zijn en waar niet.
Vandaar de "mo", niet om te sorteren maar aan te duiden dat in die rij, op bepaalde cellen validatie moet zijn.
Gedachtegang van mij hierin was, cellen met validatie zijn enkel bij motors te vinden.

Dan het sorteren, 1 ste rij wel of niet mee sorteren kan jezelf kiezen, in macro staat Header op xlYes
en dan moet je de hoofding oftewel de titels mee selecteren. Om te sorteren zonder hoofding of titels
in selectie moet Header op xlNo komen te staan in macro.

Heb in de code wat uitleg bijgeschreven, zodat je iets beter inzicht krijgt.

mvg
Leo

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan