• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

regels toevoegen met vaste tekst aan variable regels

• Onderwerp starter Onderwerp starter HBot
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HBot

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2006
Beste Forum,

Ik heb een bestandje waarin 2 groepen regels(gegevens) worden gekopieerd uit een ander bestand, deze kunnen in aantal (regels) wijzigen,
Nu wil ik aan het eind van deze groepen regels door middel van een marco een aantal regels met tekst toevoegen (zie gele velden)
Nu kan ik wel een macro maken met vaste regels, maar hoe kan ik dit doen met variabele regels zodat de toegeveogde regels altijd onderaan komen te staan.
Voorbeeld toegevoegd
Groet
Henny

Bijlagen

indien beide blokken gescheiden zijn dmv van een of meerdere lege regels kun je zoeken naar de eerste lege regel onder een blok en vanaf daar een insert doen van je vaste lijnen

Wampier,

Bedankt, zover had ik het ook bedacht.
Ik leer elke dag weer iets bij, maar zou je zo vriendelijk willen zijn hoe ?? en waar ik dit kan vinden zodat ik dit in een macro kan plaatsen.

TNX
Henny

Code:
Dim i As Integer
i = 4 'zoeken vanaf welke 'Y'? hier "4"
While Cells(i, 1).Value <> ""   'zolang kolom 'A' geen lege value heeft (beginnend in A4 in dit voorbeeld)
    i = i + 1
Wend

' Cells(i,1) bevat nu de eerste lege cell.
'je kunt nu bijvoorbeeld Cells(i,1).insert()
'als je weet dat er twee lege regels tussen beide blokken bevinden
'i=i+4
'daarna zelfde code als hierboven (2 regels leeg + 2 regels geinsert)

Dit is niet de meest elegante methode, maar waarschijnlijk wel het makkelijkst om mee te beginnen

wampier,

Ik dacht dat ik het bergreep, of misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd.
Ik dacht als jullie mij een voorzetje geven ga ik zelf aan de slag om eea uit te zoeken tot het werkt, zo leer ik het ook een beetje
ik ben nog een groentje wat betreft VBA
Ik kan jouw code niet vertalen/begrijpen.

In mijn (echte)programmaatje worden gegevens vanaf cel A20 tot E20 ingekopieerd dit kunnen van 5 tot wel 30 regels zijn, hieronder staan in 3-4 regelscel (A? tot C?) tekst die ik kwijt wil, dus dacht ik dat ik in kollom E kan tellen naar de eerste lege cel en dan in de marco cel A? tot C? leeg maken en hier de tekst in te voegen die ik wel nodig hebt.

Hieronder staan "3 regels lager" weer een aantal gegevens bv A 25 tot E35, hier wil ik dan het zelfde doen.
Klikt allemaal heel ingewikkeld en is misschien ook wel zo.
Als het lukt dit "probleem" op te lossen kan ik een hoop mensen helpen fouten te voorkomen.
TNX
Henny

Ik ben uitgegaan van je voorbeeld XLS. Hierin staan in eeste instantie alleen de witte vlakken op lijn 3-5 en lijn 10-11. correct?

In mijn voorbeeld programmatje stel je I in op 3 (starten van 3e lijn). Het programma stopt dan op lijn 6 (eerste lege regel). Vervolgens kun je dus je gele tekst plakken op regel 6.

Indien dit niet het proces is wat je zoekt heb ik je originele vraag niet goed begrepen.

Wampier

Bedankt, ik begrijp de formule maar krijg het toch niet voor elkaar, waarschijnlijk omdat kollom A niet geheel is gevuld.
Om het duidelijker te maken stuur ik de kop van het orginele bestand mee.
In dit voorbeeld moet vanaf cel [D-E 37] worden gezocht naar een lege cel, hierna cel [A-B-C 43-44(rode cellen)] leeg maken en vervangen door de groene cellen.

Dit zelfde geld voor de regels vanaf [A 47].
Omdat het aantal regels varieerd lijkt het mij zo lastig?

alvast bedankt voor de moeite.
Henny

Bijlagen

En waar bevinden deze groene cellen zich dan ? Staan ze zoals in je vb steeds naast de te vervangen cellen ? Moeten ze ergens opgezocht worden ? Aan de hand van welke criteria moten ze dan opgezocht worden ?
Zoals je ziet kunnen er nog vele vragen gesteld worden alvorens we het gehele plaatje krijgen.;)

Warme bakkertje

Deze tekst wil ik in de macro zetten, zodra je deze opstart worden de cellen leeg gemaakt en opnieuw ingevuld.
In de toekomst, misschien uit een lijst halen zodat ik de macro niet hoeft aan te passen wij evt. wijzigingen.

Een goede vraag stellen is soms moeilijker dan het antwoord.:confused:

Groet
Henny

Zoals je zelf schreef, dit is de kop v/h bestand, dus er zijn meerdere van die gebieden. Het zijn verschillende teksten dus hoe moet XL weten waar welke tekst moet komen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan