• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Regels vastzetten om verspringen bij sorteren te voorkomen (niet titels blokkeren)

Status
Niet open voor verdere reacties.

elly1970

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 okt 2013
Ik heb een vrij groot excel bestand (20 kolommen, 200 rijen) waarbij ik regelmatig de volgorde wil aanpassen (bijvoorbeeld de ene x sorteren op achternaam, de andere x op klas). Als ik dan niet oppas gaat er per ongeluk een bepaalde kolom niet mee in deze sortering waardoor de gegevens per rij (in dit geval dus per leerling) niet meer kloppen.
Ook als er in de kolomkoppen filters geplaatst zijn en in de laatste kolom bijvoorbeeld de filter per ongeluk ontbreekt dan wordt deze kolom niet meegenomen bij sorteren via de filterknop.

Is er binnen excel de mogelijkheid om de rijen vast te zetten waardoor dit niet per ongeluk kan verspringen bij sorteren?

(Het gaat dus niet om titels blokkeren.)

Als je een aaneengesloten datablok hebt, is het bijna niet mogelijk om rijen of kolommen 'te vergeten' bij het sorteren. Excel sorteert dan altijd op het veld, en neemt alle kolommen gewoon netjes mee. De situatie dat er verkeerd wordt gesorteerd krijg je dus alleen als je bewust een kolom (of cellen) selecteert, en dan probeert te sorteren. En in dàt geval krijg je nog een waarschuwing met een dialoogvenster of je wel zeker weet dat je dit wilt? Dus ik denk dat je eerst eens moet kijken of je datablok wel deugt.

Er kunnen dus lege kolommen tussen zitten en dan gaat het mis. Maar er zijn meer redenen waarom het mis kan gaan.
Ik snap het niet waarom excel er voor gekozen heeft om de regels niet te kunnen vastzetten. Iedereen die ik spreek vind dit lastig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan