• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Reiskosten Meerdere Als

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarnixE

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2012
Ik ben bezig met het maken van een reiskosten sheet voor iemand,
Nou zijn er een aantal vaste trajecten en vaste km aantallen dus, een enkele keer is er een andere rit. Ik heb dus alle vaste van en naar plaatsen + Anders via Gegevensvalidatie in een tabel gezet.
Inmiddels heb ik in de tabel het voor elkaar gekregen om het eerste traject er in te krijgen, dus wanneer ik onder van: Diever invul en naar: Meppel (zuideinde) dan komt er automatisch 23,6 km te staan. Dit werkt dus, maar nu wil ik het ook voor de andere 9 vaste trajecten. Ik heb nu dus een code: =ALS(E4=WAAR;ALS(EN($C$3=$K$8;$D$3=$L$8);$M$8;0)) waarin E de controle is of zowel van als naar ingevuld zijn, C(3) is van en D(3) is naar in de tabel, dus wanneer C3=K8 en D3=L8 dan is dat het traject Diever - Meppel (zuideinde) en dat staat met de kilometers erachter (M is dus de kolom met de kilometers). Maar nu wil ik ook dat als E4=waar en als C3=K9 en D3=L9 dat hij dan het volgende traject pakt: Meppel (Zuideinde) - Diever en dan dus daarbij M9. Ik kan iedere keer dezelfde als formule gebruiken en alleen de K, L en M aanpassen, maar hoe krijg ik dan meerdere ALS formules zo dat hij degene die er staat pakt?
En daarnaast zou ik graag willen dat als Anders aan geklikt wordt dat er dan een cel verschijnt waar je dan je andere van en andere ''naar'' in kan vullen handmatig met het bijbehorende kilometer aantal. (het liefst maar denk niet dat dit mogelijk is dat het dan in dezelfde kolom is en dus de gegevens validatie in de van en naar cel overruled?) Bekijk bijlage REISKOSTEN.xlsx Bijgevoegd het bestand, hoop dat iemand me kan helpen dat na het aanklikken van de ''van'' en ''naar'' dat het werkt net als het Anders gedoe.
Oh en misschien iemand die weet hoe je bij de datum in het bestand ervoor kan zorgen dat als ik vandaag of gister of morgen aan klik dat hij de juiste datum pakt?
Alvast bedankt en ik hoop dat iemand me met mijn (vele excel) problemen kan helpen,

Marnix

ctrl ; geeft de datum van vandaag.

De juiste afstanden zou ik persoonlijk in een tabel plaatsen.
Zo'n tabel als met voetbal uitslagen:
Horizontaal en vertikaal de teams en op de kruising de uitslagen.
Dus horizontaal en vertikaal de plaatsnamen en op de kruising de afstand
Door middel van 'index' en 'vergelijken' krijg je de juiste uitslag/afstand

ctrl ; geeft de datum van vandaag.

De juiste afstanden zou ik persoonlijk in een tabel plaatsen.
Zo'n tabel als met voetbal uitslagen:
Horizontaal en vertikaal de teams en op de kruising de uitslagen.
Dus horizontaal en vertikaal de plaatsnamen en op de kruising de afstand
Door middel van 'index' en 'vergelijken' krijg je de juiste uitslag/afstand

Ja, dat wist ik;) maar wat ik bedoel ik heb ook bij datum aan gegevens validatie gedaan... Moet ik dat er dan ewoon uit gooien dat je handmatig de datum invoerd of kan excel ook uit zich zelf als ik dan vandaag aan klik de datum ergens invult?

En dat kan ik inderdaad wel eens proberen, maar zit er volgens u toekomst in het 10 als formules aan elkaar koppelen? Of kan dit ook?

Wat je validatie van datum betreft:

vandaag is morgen gisteren
gisteren was morgen vandaag

Je kunt er dus beter gewoon een datum inzetten.

Hier een klein vbtje met wat ik in mijn gedachte had.

Dat ziet er goed uit, zo kan het inderdaad! Slim bedacht! Het enige is dus, dat wanneer je een nieuw traject, ik noem maar iets, Amsterdam - Diever en Rotterdam - Diever dan moet je die index en vergelijken even veranderen, toch?

Je moet inderdaad de tabel en de verschillende bereiken aanpassen.

Eventueel kun je de tabel een heel stuk groter maken met lege vakken.
Dan valt het aantal keer dat je een aanpassing van formules moet doen mee.

Laatst bewerkt:
Je moet inderdaad de tabel en de verschillende bereiken aanpassen.

Eventueel kun je de tabel een heel stuk groter maken met lege vakken.
Dan valt het aantal keer dat je een aanpassing van formules moet doen mee.

Dat klopt!
Echt ontzettend bedankt! Ik zal het morgen allemaal eens even gaan toe passen, maar ik geloof dat het nu helemaal goed komt! Nogmaals bedankt..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan