• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen in draaitabel

• Onderwerp starter Onderwerp starter JJH
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JJH

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2008
Goedemorgen,

Hoe kan ik rekenen in een draaitabel met een verschil in aantal? Alle varianten die ik tot nu toe heb geprobeerd leveren 0- of foutwaarden.
Ik heb 2 kolommen met gegevens als aantal en wil daarnaast een kolom met 't verschil. Daarnaast heb ik nog een kolom met waarden en wil ik het het gem berekenen met de kolom aantal AC.
(ik heb een bestand toegevoegd in harde waarden als voorbeeld vanwege gevoelige achterliggende data!)

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvrgr Joyce

Bekijk bijlage vb berekening drtbl.xlsx

Sorry ik heb het 23x gelezen en snap er geen bal van.
Je praat over een draaitabel, er staat geen draaitabel in je voorbeeld.
Geef eens in je voorbeeld met gekleurde cellen aan wat waar moet komen staan, geef hier ook wat de uitkomst moet zijn.

Niels

Hoi Niels,

daarom staat er ook :
(ik heb een bestand toegevoegd in harde waarden als voorbeeld vanwege gevoelige achterliggende data!)

Ik kan hem niet als draaitabel posten ivm de data. En ik hoopte eigenlijk dat een voorbeeld van hoe de draaitabel er nu uitziet voldoende, zodat ik geen voorbeeld data hoef te simuleren.

gr
Joyce

Hierbij nog een aanvulling in 't bestand. twee kolommen moeten worden toegevoegd in de draaitabel.

De aantallen zijn met filters. Als ik via gem of via berekend wil doen dat neemt hij volledige aantallen mee.

Nu voldoende info?

Gr
Joyce

Laatst bewerkt:
Er is nogal een groot verschil met een echte draaitabel, daar kun je niet zomaar een formule invullen.
Je kunt toch gewoon een fictieve draaitabel plaatsen.

Niels

Hierbij een fictieve draaitabel. Ik dacht dat jullie misschien genoeg info hadden om 't me zo uit te leggen.

In de draaitabel werk ik met een aantal filters.
daarna wil ik het verschil tussen kolom c en d en het gemiddelde van kolom e met c en f met c
Als ik werk met gem ipv som in kolom e dat klopt dit niet omdat hij dan niet met de juiste aantallen rekent (hij neemt de originele aantallen zonder filter)
Idem voor de het verschil

Hoe moet ik dit nu doen om de juiste cijfers te krijgen...

gr
Joyce

Sommige dingen kun je beter berekenen in je tabel en dan meenemen met je draaitabel.
formule maken in een draaitabel kan op de volgende manier

-Klik op de draaitabel
-ribbontab opties
-formules
-berekend veld

Speel hier een beetje mee als je vragen hebt lees ik of iemand anders het wel.

Niels

Hoi Niels,

Dat heb ik al gedaan. Ik kan deze berekening niet maken in mijn tabel, daar zijn deze gegevens juist niet beschikbaar! Ik krijg dit pas na het maken van de draaitabel.
Ik wil de berekening in de draaitabel maken om dat ik 'm dan elke maand gewoon kan vernieuwen. Ik kan de berekening er ook wel naast zetten, maar dan moet ik 'm iedere maand weer aanpassen met nieuwe regels etc.

Kan iemand me hiermee helpen!?!?

Joyce

berekend veld: kolom c - kolom d (en dan via clicken op het veld en invoegen dus naam is correct)
Probleem is dat ik in de draaitabel een aantal heb staan en dat hij dan rekent met de werkelijk bedragen in de cel (zie blad 4 van het bestandje kolom a en b. Hij gaat met die waardes rekening ipv de aantal cellen waarin een waarde staat)

Idem bij gemiddelde als ik dit doe door kolom e ipv som het gemiddelde te nemen

Snap je wat mijn probleem is?

Joyce

Zie aanpassing vorige post. Misschien kom je daar verder mee.

Niels

Dankje.

Lijkt te werken. En nu nog kijken of ik 't gereproduceerd krijg in mijn originele bestand

Als ik nog vragen heb laat ik 't je weten!

Joyce

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan