rekenen in een rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

superhoi

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2003
Ben bezig in acces 2010 met het opbouwen vaan een systeem voor bestellingen voor ons bedrijf. Ik ben geen doorgewinterde access kenner en heb met veel proberen en kijken basic access geleerd.
Ik probeer een pakbon te maken met een rapport op basis van een query. In het rapport in tekstveld bedrag staat de formule =[aantal]*[prijs] dit werkt telkens niet en geeft de fout #Naam? in de rapportweergave. In een formulierword met dezelfde formule gewerkt en daar lukt dit dus wel....??

Ik heb het werkend gekregen met de formule =som([aantal]*[prijs]), nu herkent hij de waarde van de velden en rekent ermee, maar nu telt hij alle waarden van het hele rapport op dus als ik met het rapport 100 records/pakbonnen wil afdrukken, dan telt hij alles op en werkt alleen goed als de records 1 voor 1 worden gefilterd en afgedrukt, maar dit lijkt me niet de manier.

Wie kan mij verder helpen, alvast bedankt!:thumb:

En waar heb je het tekstveld met de formule neergezet?

bij details, ik heb t tijdelijk opgelost door een query te maken en die dit te laten berekenen, maar toch vind ik het raar, een rapport zou dit toch ook moeten kunnen??

Bereken velden in een rapport staan meestal in een kop- of voettekst. Staan ze daar niet, dan krijg je de foutmelding die je ziet. Vandaar dat de formule met Som() wel werkt, want hij wordt dan uitgevoerd over alle waarden in een veld. De oplossing is dus dat je de berekening in een query maakt, en vervolgens als veld toevoegt aan je rapport. De tijdelijke oplossing is dus eigenlijk ook de definitieve!

Bereken velden in een rapport staan meestal in een kop- of voettekst. Staan ze daar niet, dan krijg je de foutmelding die je ziet. Vandaar dat de formule met Som() wel werkt, want hij wordt dan uitgevoerd over alle waarden in een veld. De oplossing is dus dat je de berekening in een query maakt, en vervolgens als veld toevoegt aan je rapport. De tijdelijke oplossing is dus eigenlijk ook de definitieve!

Ok danku!:thumb:

dit probleem met rekenen is opgelost, maar ik blijf problemen houden met dit rappor. Als ik trim( of iif( doe in expressie, krijg ik de #naam? fout. Als ik de waarde gewoon wil laten zien geen probleem, maar als ik er in het rapport een bewerking mee wil doen gaat ie raar doen...??

Op welke plek maak je die vergelijking? In de query, of in het rapport?

Op welke plek maak je die vergelijking? In de query, of in het rapport?

in het rapport.

Wat ik wil bereiken is dat, als er een transport vergoeding wordt gerekend (dus als veld transportvergoeding is hoger dan null) de tekst transportvergoeding wordt afgedrukt voor het bedrag. Hoe kan ik dit dan t beste doen?

Als ik in dit rapport [tel] als waarde in een tekstveld invul geeft hij het telefoonnr weer, als ik = [tel] invul geeft hij weer die #naam? fout.

het is opgelost hoor, er stond programmacode in module oid, heb ik eruit gegooid en alles werkt weer!, in elk geval bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan