• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost rekenen met data vóór 1900

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik probeer een berekening te maken in Excel met geboorte- en overlijdensdata. Omdat een deel van de data vóór 1900 ligt, tel ik er 100 jaar bij.
Ergens gaat de berekening toch niet goed. Wie helpt mij de fout ontdekken?
Als bijlage stuur ik het overzichtje.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat er geen andere methode beschikbaar is om te rekenen met data vóór 1900. Wie heeft tips?

Ik werk met Microsoft 365 Personal.

Vriendelijke groet,
Marianne

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In H2 en doorvoeren naar onderen en naar rechts.
Code:
=ALS($C2="x";--TEKST(A2+1000000;"####\/##\/##");--TEKST(A2;"####\/##\/##"))

Deal With Dates Before 1900

Mod edit: Uit de huisregels.
Geef geen "kale" links als antwoord, omschrijf op zijn minst wat er op de betreffende pagina te vinden is en waar precies naar gekeken dient te worden. Is de site in een andere taal dan Nederlands? Vermeld dit dan ook even.

Laatst bewerkt door een moderator:
@popipipo
Welke versie van excel gebruik je.
Want in 2024 of 365 bestaat datumverschil niet meer

@popipipo
Als ik het type in de formulebalk zie ik het niet in het uitklap venster staan waar de functie komen te staan

@ Willem
Er staat een fout in je formule want bij dagen gebruik je terug 'y' ipv 'md'.

In bijlage formule die gewoon de jaartallen gebruikt zoals ze zijn dus ook de <1900 datums.

Bijlagen

Goed gezien Rudi.
Eerste deel van de formule 2x gekopieerd en de y vergeten te corrigeren.

Dag Marianne,

Ik heb een Excelbestand gebouwd en daarmee kun je jaartallen vóór 1900 ook gebruiken. Sterker nog, in februari heb ik het uitgebreid zodat je nu ook met datums van vóór onze jaartelling kunt werken. Bijgesloten een afgeslankte versie waarmee je hopelijk al aan de slag kunt.

Vriendelijke groet,
Henk Pietersma

Bijlagen

En dan heb je natuurlijk nog de 'oplossing' die helemaal geen trucjes nodig heeft: zet de tabel in Access. Dat kan namelijk probleemloos uit de voeten met datums van vóór 1-1-1900 :).

Dag Marianne,

Ik heb een Excelbestand gebouwd en daarmee kun je jaartallen vóór 1900 ook gebruiken. Sterker nog, in februari heb ik het uitgebreid zodat je nu ook met datums van vóór onze jaartelling kunt werken. Bijgesloten een afgeslankte versie waarmee je hopelijk al aan de slag kunt.

Vriendelijke groet,
Henk Pietersma
Wellicht kan dat eenvoudiger Henk met de volgende UDF

Code:
Function F_snb(c00, c01)
  If c01 = "" Then c01 = Date
  y = ABS(DateDiff("m", c00, c01))

F_snb = y \ 12 & " jaar" & IIf(y Mod 12 = 0, "", " en " & y Mod 12 & " maand" & IIf(y Mod 12 > 1, "en", ""))
End Function

Laatst bewerkt:
De indruk wordt gewekt dat het bestandje wat ik heb ge-upload slechts tot 2000BC gaat. Het gaat echter veel verder terug, tenminste bij mij (Windows 11, MS Office Plus 2016). De reden dat ik geen software van een 3e partij gebruik is omdat ik ervan hou alles in VBA te houden. In alle onderdelen van MS Office. In 30 jaar als software ontwikkelaar leer je vanzelf belang om zo goed als alles zelf te kunnen ontwikkelen en onderhouden. :)

Voor de berekening van het verschil in jaren en maanden is het onderscheid tussen data voor en na de jaartelling niet relevant. Die BC toevoeging is dan alleen maar lastig. Dat kun je beter met de 'getalopmaak' regelen.

Terug
Bovenaan Onderaan