• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eriks87

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2008
Beste mensen,

Ik ben bezig om het uurtarief te berekenen. Nu weet ik niet hoe ik met data kan rekenen. Ik wil graag het volgende:

Ik heb een kolom met begindatum en een kolom met een einddatum. Nu wil ik graag berekenen hoeveel maanden de persoon in dienst is.
(Het kan dus zijn dat de persoon het hele jaar in dienst is, aangezien hij bijvoorbeeld al in 2002 begonnen is, of maar een gedeelte van 2012.)

Alvast bedankt!!

Groeten,
Erik

Met de functie Datumverschil(begindatum;einddatum;"m") kom je er wel.

Kan je hier iets mee? Geeft het aantal maanden weer dat iemand in dienst is:
Code:
=DATUMVERSCHIL(A1;B1;"m")
Succes,

Thanks!! Hier kan ik inderdaad wat mee!
Alleen nu komt er ook soms het volgende voor:

Ik berekenen het tarief per jaar. Nu bereken ik bijvoorbeeld het uurloon van 2012.

De persoon is in dienst vanaf 01-06-2009 t/m 31-05-2012. Hoe krijg ik dit voor elkaar met een formule hoeveel maanden/dagen er in 2012 zijn gemaakt? Ik heb wel een aparte cel waar het jaar in staat.

Code:
=DATUMVERSCHIL(DATUMWAARDE("31-12-"&JAAR(NU())-1);"31-05-2012";"d")

"31-05-2012" kan je vervangen door een celverwijzing of Vandaag() voor de huidige datum.

Hoihoi!

Dank je! Volgens mij heb ik dan de oplossing.
Alleen ik heb Excel 2010 de engelse versie. Ik meende dat deze functie dan werd: =datadif(A1;B1;"m")

Maar deze kent Excel niet?

Alvast bedankt!
Groeten,
Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan