• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met datums en tijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

rneggers

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2015
Hoi forumleden,

ik heb een Excel bestand met daarin onder meer de volgende 2 kolommen (klein voorbeeldje):

Event date Event date
30-05-15 16:00 30-05-15 19:01
14-06-15 23:11 15-06-15 8:16
15-09-15 6:57 15-09-15 6:58

Nu zou ik graag 2 dingen met deze data doen:

1. alle tijden moeten 2 uur later gezet worden om op de Nederlandse tijd te komen. Overal moet dus 2 uur bij opgeteld worden. Als ik de tijd en datum in aparte cellen zet, dan lukt me dit wel. Het gaat dan echter mis in het 2e geval, omdat daar de datum ook mee moet veranderen (want +2 uur = nieuwe dag).

2. de verstreken tijd tussen 2 momenten berekenen. Ook hiervoor geldt dat dit vrij eenvoudig lukt als ik de uren/minuten apart in cellen zet en ze dan van elkaar aftrek. Maar ook dan levert geval 2 een probleem op omdat er over meerdere dagen gerekend moet worden.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Groeten en bedankt,

Rudy

met deze formule moet het lukken voor het 1é probleem

PHP:
=a2+2/24
voor het 2é probleem zou ik zeggen gewoon B2-A2
of is dit te kort door de bocht?
graag een voorbeeldbestandje anders

Laatst bewerkt:
Bedankt! Dit lost deel 1 in elk geval snel en erg makkelijk op!

en voor deel 2 gewoon B2- A2 maar wel even de cel eigenschappen aanpassen naar :mm

Maakt het nog uit of de periode in zomer- dan wel wintertijd valt?
Als de oorspronkelijke tijden UTC zijn, dan is het verschil tijdens wintertijd 1 uur en geen 2.

Bedankt, nu kom ik er helemaal uit!

@Marcel; alle tijden vallen in de zomertijd en Mogen dus met +2 worden berekend. Hier had ik gelukkig wel aan gedacht! Wel bedankt voor het meedenken!

Gr.

Rudy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan