• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met datums in vreemd formaat

• Onderwerp starter Onderwerp starter BJCH
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BJCH

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
Hallo,

ik heb een spreadsheet met o.a. een hoop datums. Ik wil graag de verstreken tijd tussen verschillende datums laten berekenen. Dat is op zich niet zo moeilijk, ware het niet dat de data genoteerd zijn als een cijfer, en wel in dit formaat:

20070419 , hetgeen overeenkomt met 19 april 2007
of
20070401, hetgeen overeenkomt met 01 april 2007

Hoe maak ik dat aan excel duidelijk?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

groeten,
Bart

Ps. ik maak gebruik van excel 2007

Laatst bewerkt:
Beste BJHC,

In Excel zijn datums getallen met een bijzondere opmaak. In dit geval zul je dus moeten converteren.
Dat kan via de functie DATUM. Stel dat in cel A2 het getal 20070419 staat. De functie:
Code:
=DATUM(LINKS(A2;4);DEEL(A2;5;2);RECHTS(A2;2))
maakt daar het getal 39191 van, en via Opmaak > Celeigenschappen > Datum, kun je daar mooi een datum van maken.
Wil je rekenen met bijv. 20070419 in A2 en 20070401 in cel A3, dan kan dat via:
Code:
=DATUM(LINKS(A2;4);DEEL(A2;5;2);RECHTS(A2;2))-DATUM(LINKS(A3;4);DEEL(A3;5;2);RECHTS(A3;2))

De functie LINKS, pakt van een tekenreeks vanaf links gezien een aantal tekens. => 2007
RECHTS doet hetzelfde vanaf rechts gezien. => 19
DEEL neemt vanaf een bepaald begingetal een aantal karakters mee. => 04

Succes,

Richard

Ik heb t even vanaf de zijlijn gevolgd wat t antwoord zou zijn: wat goed! Kudos voor jou! :D

Geweldig bedankt!

works like a charm, moest alleen wel even vertalen naar het engels. Voor iedereen die met hetzelfde probleem zit, dan wordt het

Code:
=DATE(LEFT(A2;4);MID(A2;5;2);RIGHT(A2;2))-DATE(LEFT(A3;4);MID(A3;5;2);RIGHT(A3;2))

in het voorbeeld dat richard gaf.

Nogmaals bedankt!

groeten,
Bart

Graag gedaan.
Wil je dan de vraag op opgelost zetten, rechtsonder? Dat helpt mensen die de zoekfunctie gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan