• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansexcel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 aug 2016
Goedenavond,

Waarschijnlijk heb ik een vrij domme en eenvoudige vraag, maar ik ben niet zo bekend met Excel.
De situatie is als volgt: in cel A1 heb ik "10M" staan en in cel A2 heb ik "20M" staan. Deze M moet een miljoen voorstellen. Er staat dus 10 miljoen in cel A1 en 20 miljoen in cel A2. Als ik cel A1 en cel A2 bij elkaar optel, wil ik dus dat er 30M (30000000) uitkomt.

Het probleem is alleen dat ik telkens een foutmelding krijg. Ik krijg het maar niet voor elkaar dat Excel de M als miljoen gaat lezen. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Deze matrixformule zou dat aankunnen denk ik zo:

Code:
{=SOM(LINKS(A1:A10;LENGTE(A1:A10)-1)*1000000)}

Invoeren via Shft-ctrl-enter

Je verteld niet wat je doet en welke foutmelding je krijgt, maar 10M is geen getal maar een tekst en die kan je uiteraard niet bij elkaar optellen. Je zal dus het numerieke gedeelte er uit moet filteren. Bijvoorbeeld zo:
=DEEL(A1;1;LENGTE(A1)-1)+DEEL(A2;1;LENGTE(A2)-1)&"M"

wil ik dus dat er 30M (30000000) uitkomt.
Aanvulling op formule van Cobbe
Code:
{=SOM(LINKS(A1:A10;LENGTE(A1:A10)-1)*1)&"M"}

Afhankelijk van het gewenste resultaat
Code:
=--SUBSTITUTE(A1;"M";"")+--SUBSTITUTE(A2;"M";"")&"M"

Code:
=(--SUBSTITUTE(A1;"M";"")+--SUBSTITUTE(A2;"M";""))*1000000

SUBSTITUTE() = is de in de Nl versie SUBSTITUEREN()

Ook nog een duit...
Code:
=SOMPRODUCT(--SUBSTITUEREN(A1:A2;"M";""))&"M"

Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt iedereen! Het is me duidelijk hoe ik dit probleem aan moet pakken, top!

Alleen ik heb nog één klein vraagje.
Stel ik heb in cel A3 ook nog "800k" staan, wat 800 duizend voor moet stellen.

Als ik A1, A2 en A3 bij elkaar optel moet er dus 30.8M (of 30800000) uitkomen. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Probleem is nu dus dat er een "extra" letter bij is gekomen. Ik krijg het idee dat het best wel gecompliceerd is om daarmee te gaan rekenen.
(Uiteraard heb ik zelf ook al het een en ander geprobeerd aan de hand van jullie antwoorden. Maar zoals ik al zei ben ik nog niet zo bekend met excel, mijn excuses).

volgens mij is 800 K 0,8 M

En houd in gedachten: Excel is een rekenprogramma.
Rekenen doen we met getallen, met niets anders.
Resultaten kunnen we 'opmaken' ( in liters, m2, m³, ha, Joule ,°, etc).
Maar dat is een volledig ander verhaal: rekenen is primair.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Toch een poging (hoofdlettergevoelig).

Code:
=SOMPRODUCT(--SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(A1:A3;"K";"0");"M";"0.000"))/10000&"M"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan