• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

S.Teeling

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2005
Hallo, ik heb een vraag over het rekenen met maanden.

De functie MAAND werkt opzich prima als het tijdspad binnen 12 maanden blijft. Zit er tussen de startdatum en einddatum meer dan 12 maanden dan gaat dit fout. Schijnbaar (de naam van de functie zegt het al) kijkt deze functie alleen naar de maand en niet naar het jaar.

Heeft iemand een oplossing om dit te omzeilen ??? Ik wil b.v. het aantal maanden berekenen tussen 01-01-2006 en 31-12-2009.

Bijgaand het sheet met mijn probeersels.Ik heb geprobeerd om het berekende aantal dagen te delen door 30 maar ook dit gaat fout, ook i.c.m. afronden.

Bijlagen

Beste S. Teeling,

Heb je al eens gewerkt met de functie =JAAR.DEEL(begindatum;einddatum;jaarsoort)*12
Eventueel afronden op hele getallen.

groeten,

Richard

Heb dit gevonden :

=DATUMVERSCHIL(Begindatum;Einddatum;Type) (Type moet in jou geval "m")

=DATUMVERSCHIL(K12;K15;"m")

Wat overeen komt met 35 maanden en geen 36 zoals je voorstelde?

Pierre

Laatst bewerkt:
Alle maanden die tussen twee datums liggen met meer dan 1 jaar tussenruimte: formule is dan =(jaar(cel met hoogste jaar)-jaar(cel laagste jaar))*12+maand(cel hoogste jaar)-maand(cel laagste jaar). Wel dan ipv 31-12-2009 als datum 01-01-2010 opgeven, want anders wordt december 2009 niet meegeteld. (van en met....tot)

Laatst bewerkt:
Bedankt, ik heb het opgelost met de functie DATUMVERSCHIL en er één maand bij opgeteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan