Rekenen met negatieve getallen in een tabel van Word 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

aromijn99

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2013
Hallo,

Ik maak gebruik van tabellen in Word 2010 voor facturen. Daar heb ik formules ingezet om te rekenen. Je hebt een kolom aantal, bedrag, exclusief bedrag, btw, inclusief bedrag. Alleen heb ik problemen met negatieve getallen (voor bv kortingen of retour borg). Het gaat niet op creditfacturen.
Hoe geef je aan dat je bijvoorbeeld een aantal hebt van -4. Dan moet deze met het bedrag worden vermenigvuldigd, de btw uitrekenen en daarna bij optellen. De inclusief bedragen worden uiteindelijk allemaal opgeteld met andere positieve getallen.

Met allemaal positieve getallen gaat het prima, maar niet met negatieve getallen.

Zet ik het streepje ervoor (bijvoorbeeld -4) dan vermenigvuldigt hij het wel met het bedrag maar zet dan het exclusieve bedrag tussen haakjes. Maar verder wordt er niets meer doorberekend (btw, totalen). Zet ik het streepje er na (bijvoorbeeld 4-) dan wordt het aantal genegeerd en wordt er gerekend met 1.

Bekijk bijlage factuurvoorbeeld.docx
Ik weet dat je ook een exceltabel in Word kan zetten en ja, dat rekent een stuk makkelijker. Maar bij mij zie je dan verschil in lettertype. Ook al heb ik hetzelfde lettertype en grootte: je ziet verschil. Of is dit ook te omzeilen?

Alvast bedankt!

PS Dit bericht heb ik ook al gepost op PC helpforum. Ik werd naar dit forum doorverwezen: http://www.pc-helpforum.be/f263/rekenen-met-negatieve-getallen-een-tabel-62949/

Laatst bewerkt:
Zodra je een negatief getal maakt (met minteken) ziet Word het getal niet meer als numeriek getal, maar als tekst. En dat rekent niet zo jofel. Er is wel een mouw aan te passen, als je de getalnotatie goed gebruikt. Je formules waren overigens ook niet optimaal voor rekenen, en in het voorbeeldje zie je een verbeterde versie.

Bijlagen

Hallo Michel,
Hartelijk dank voor het meedenken. Ik ben nu al een stuk verder. Maar nog steeds niet helemaal. Soms heb je in je voorbeeld negatieve getallen met een - en soms tussen haakjes. Dat vind ik niet zo mooi. Toen ik echter dit wijzigde, kreeg je de poppen weer aan het dansen. Tot en met kolom D gaat alles goed. Zelfs als ik de - achter het bedrag wil hebben. Met de aantallen gaat dit niet goed, ook niet als ik getalnotatie gebruik. Want daar zit het hem in. Ook al gebruik ik getalnotaties: er kan niet verder met een negatief resultaat verder gerekend worden. Dus kolom D komt uit op negatief. Prima, ziet er goed uit. Maar probeer daar maar weer eens mee te rekenen. Snapt Word niet. In de bijlage zie je hoe ik het heb 'opgelost', dan wel omzeild. Eigenlijk alleen rekenen met de vaste gegevens van kolom B en kolom C. En niet met de resultaten uit de andere kolommen. Wie het anders kan mag het zeggen.
Of mij zeggen waarom een exceltabel er geprint anders uitziet dan een wordtabel met getallen....:confused:

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage 192547

Bijlagen

Ik heb alleen de formules in kolom D aangepast; de rest kon je zelf wel dacht ik :). Word moet heel specifiek weten hoe de (negatieve) getalnotatie is, anders wordt de celwaarde niet als (negatief) getal gezien. Vandaar de experimenten met mintekens en (). De laatste variant is amerikaans, wat niet zo fraai is in onze ogen. Maar de notaties werken an sich wel. Het is dus een kwestie van de juiste vorm vinden, en die consequent gebruiken. Daarbij heb ik om de kolom op te tellen de formule =SUM(D2:D5) gebruikt; =SUM(ABOVE) werkt namelijk niet met negatieve getallen. En letterlijke cellen optellen (=e2+e3+e4+e5) lijkt mij ook niet zo'n scherp idee.

Beste Michel,

Maar heb je gezien dat jouw optelling met =SUM(d2:d5) niet goed is? Dat komt door het resultaat van d5, daar staat de - achter het bedrag, en dan wordt hij genegeerd. Dit geldt ook voor de bedragen tussen haakjes in e2 en g2. Die worden onderaan de streep ook niet meegenomen.

Vandaar dat ik inderdaad verder moest experimenteren. Dat resulteert in mijn tweede bijlage, die wel erg omslachtig is. Of ik moet genoegen nemen met een -teken vóór het bedrag ipv erachter. Dan kun je wel met de resultaten rekenen.
Daarbij mag na het -teken wel een € gezet worden in de notatie maar dat hoeft niet. Ze komen dan niet mooi onder elkaar te staan.
Wat je dan niet moet doen (en dat deed ik eerst wel :confused:) is een euro teken ervóór plaatsen en dan een tab en dan de formule met getalnotatie. Want ook dan wordt het bedrag genegeerd wil je er mee rekenen.
Dit kun je weer oplossen door een extra kolom zonder rechterlijn tussen te voegen waar het euroteken in staat.

Oké ik vind het nog steeds niet helemaal netjes dat de -tekens niet onder elkaar staan maar voor de bedragen, maar kennelijk kun je niet alles hebben :P

Hierbij mijn laatste poging: Bekijk bijlage factuurvoorbeeld negatieve bedragen.docx

Heel erg bedankt voor het meedenken nogmaals.

Groeten, Astrid

De notatiewijze moet voldoen aan je standaard notatie, dan werkt het. Ik had in mijn voorbeeldje niet alle codes aangepast, om te laten zien welke wèl werken, en welke niet. Als je ze allemaal de juiste opmaak geeft, dan werkt de formule prima; ik wou slechts laten zien wat werkt. Maar je moet natuurlijk zelf ook nog iets te doen over houden ;)

Laatst bewerkt:
Volgens mij kan het draadje op <Opgelost> :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan