Voor een sportwedstrijd ben ik een tijdregistratieprogramma aan het maken in Access. Niet onbelangrijk om bij dit programma is het om ook tijd te registreren. Daar heb ik gelijk een probleem. Access heeft zelf al mooie datum en tijds notaties maar die gaan niet verder dan secondes terwijl ik ook tiendes van secondes wil kunnen registreren. Ik wil starttijden (bv 01:26:30:00, 1 uur, 26 minuten, 30 seconden en nul tiendes van seconden) aftrekken van eindtijden en er een gereden tijd mee berekenen. Later moet er dan ook nog een gemiddelde van berekend worden.
Aangezien ik geen datum/tijd veld kan gebruiken moet ik een nummeriek of tekst gegevenstype gebruiken: 01.26.30.00 - 01.43.29.33 gaat echter niet. Ik heb geen functies gevonden in VBA die hiermee kunnen rekenen. Heb al op vele fora gezocht, gegoogled en de helpfunctie geraadpleegt maar zonder resultaat.
Enige denkbare oplossing voor mij is rekenen als op de basisschool:
1e + 2e karakter x 60 en dan optellen bij het 3e en 4e karakter.
3e en 4e karakter x 60 en dan optellen bij het 5e en 6e karakter.
5e en 6e karakter x 100 en optellen bij het 7e en 8e karakter.
Dan heb je een totaal aantal tiendes van seconden waar je dan mee kan verder rekenen met de finishtijd en dan weer alles terug rekenen.
Volgens mij is dit een manier waarop je eruit kan komen maar kan me niet voorstellen dat er niets makkelijkers bestaat. Of is een datum/tijd veld zo aan te passen dat ik die kan gebruiken?
Kan iemand mij even een duw geven in de goede richting?
Aangezien ik geen datum/tijd veld kan gebruiken moet ik een nummeriek of tekst gegevenstype gebruiken: 01.26.30.00 - 01.43.29.33 gaat echter niet. Ik heb geen functies gevonden in VBA die hiermee kunnen rekenen. Heb al op vele fora gezocht, gegoogled en de helpfunctie geraadpleegt maar zonder resultaat.
Enige denkbare oplossing voor mij is rekenen als op de basisschool:
1e + 2e karakter x 60 en dan optellen bij het 3e en 4e karakter.
3e en 4e karakter x 60 en dan optellen bij het 5e en 6e karakter.
5e en 6e karakter x 100 en optellen bij het 7e en 8e karakter.
Dan heb je een totaal aantal tiendes van seconden waar je dan mee kan verder rekenen met de finishtijd en dan weer alles terug rekenen.
Volgens mij is dit een manier waarop je eruit kan komen maar kan me niet voorstellen dat er niets makkelijkers bestaat. Of is een datum/tijd veld zo aan te passen dat ik die kan gebruiken?
Kan iemand mij even een duw geven in de goede richting?