• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Detmers

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 mei 2020
Beste Allemaal,

Ik ben bezig om mijn outlook agenda in excel te zetten. Dat is het probleem niet. Maar de tijden zijn het probleem.
Wanneer ik de tijden 17:00:00 en 16:00:00 van elkaar afhaal en dan vermenigvuldig met 24, dan geeft hij de 1e keer 1 en de andere keer 0.00000099999999.
Nu wil ik met de uren verder rekenen en dan met de functie ALS(E2=1;H1;" ")& ALS(E2=1,5;H1*1,5;" "). Doordat hij niet consequent het getal 1 neer zet maar de afronding naar 1. wordt er niet het bedrag uitgerekend. Heeft iemand een oplossing voor dit probleem.

Bij voorbaat mijn dank,

Peter

dit begrijp ik ook niet, kan je een voorbeeldje posten, ik had anders een 0.99999999999 eventueel verwacht, maar eerst 6 nullen voor je aan die reeks 9's komt ?
Verder is die vermenigvuldiging met 24 mogelijks overbodig, verander gewoon de opmaak van je cel naar tijd-opmaak.

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Ben op het forum aan het zoeken geweest en vond daar de formule met integer =((C1-INTEGER(C1))), deze stond bij de handleiding excel 2003 rekenen met tijden. Hier mee rekent hij beide tijden uit en haal ik ze daarna van elkaar af en dat vermenigvuldig ik met 24 en dan kom ik precies op 1 en werkt de rest van mijn factuur automatisch na het invullen van de naam .

tijden in excel zijn onnauwkeurig
dus " 17:00:00 en 16:00:00 van elkaar afhaal en dan vermenigvuldig met 24 " is ongeveer 1

Laatst bewerkt:
Het voorbeeld met afrondproblemen kan ik niet reproduceren bij 17:00 en 16:00 uur, maar wél met 18:00 en 17:00 uur. Het verschil wordt dan weergegeven als 0,9999999999999990000.
Dit heeft volgens mij niks te maken met het feit dan tijden in Excel onnauwkeurig zouden zijn (want dat zijn ze volgens mij niet), maar dit wordt veroorzaakt doordat je gaat rekenen met deze tijden. Dan krijg je namelijk te maken met de gevolgen dat Excel by design decimale getallen (tijden zijn nl. ook decimale getallen) op de achtergrond binair opslaat als een som van breuken. Zie voor meer info: http://www.betterwin.nl/know-how/tutorials/omgaan-met-rekenfouten-van-excel/
Hierdoor kunnen hele kleine afrondingsverschillen ontstaan.

De oplossing met de formule =((C1-INTEGER(C1))) gaat hierbij niet helpen, want daarmee haal je alleen het datum deel weg (indien aanwezig), zodat je het tijdsdeel overhoud. Ik denk dat je beter gebruik kunt maken van de formule AFRONDEN.

rebmog, excel slaat tijden decimaal (of binaire) op. dus onnauwkeurig.
het is toeval dat 17:00 en 16:00 de zelfde afwijking hebben en het verschil maal 24 dus op 1 uit komt

Laatst bewerkt:
Best kan je een veiligheidsmarge inbouwen en afronden op pakweg 10 decimalen, dan komt dat zeker goed.
Als je tijden in kolommen A en B staan:
Code:
=AFRONDEN((B2-A2)*24;10)

Je constructie ALS(E2=1;H1;" ")& ALS(E2=1,5;H1*1,5;" ")" lijkt me ook aan de vreemde kant.
Gebruik gewoon het resultaat om te vermenigvuldigen:
Code:
=E2*H1

@sylvester-ponte
Het klopt dat Excel tijden ook binair opslaat, maar dat maakt voor de nauwkeurigheid van tijden naar mijn mening niets uit. En dag heeft 86400 seconden (24x60x60). Als ik voor het gemak even 100.000 seconden aanhoud, dan is dat 0,00001 per seconde. Dat is dus een getal met 5 decimalen. Excel rekent met een precisie van 15 decimalen. Als er onnauwkeurigheid in de decimale getallen optreedt dan speelt dat in getallen veel verder achter de komma. Dus tijden in Excel zijn naar mijn mening nauwkeurig genoeg. Maar als je gaat rekenen met deze tijden dan kunnen deze hele kleine afrondingsverschillen dus wel een rol spelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan