Rekenen met velden in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Latoflex

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2011
Beste forumleden

Wat is volgens jullie de beste manier om te rekenen met velden in een formulier.

Een eenvoudig voorbeeld:

3 velden: Aankoopprijs, verkoopprijs en marge.

Verkoopprijs = Aankoopprijs * marge
aankoopprijs = Verkoopprijs / marge
Marge = Verkoopprijs / aankoopprijs

Naargelang welke 2 waarden je invult wordt de 3e waarde berekent.
voorbeeld:

als je Aankoopprijs en marge invult krijg je de verkoopprijs.
Ik heb dit proberen doen via de expressie in besturingselementbron van verkoopprijs:

iff(not isnull([aankoopprijs] and not isnull ([marge]);[aankoopprijs]*[marge];" ")

enzo ook voor aankoopprijs en marge.

Het probleem hierbij is dat je geen waarden meer vrij kunt ingeven en ook weet ik niet hoe ik nu de "uitkomsten" kan wegschrijven in de tabel.

Iemand een betere werkwijze?

Alvast bedankt

Mvg

Is het een idee om er een vierde veld met de uitkomst bij te zetten in formulier, eventueel met een variabele tekst erbij welke waarde (aan / verkoop / marge) het veld aan geeft ?

Waarom zou je uitkomst trouwens op willen slaan ? Ik heb hier op het forum regelmatig gelezen dat als iets kunt calculeren de uitkoms niet in een tabel thuis hoort.

Frank.

Je kunt normaal gesproken een db inderdaad bouwen op het principe dat gegevens die je kunt afleiden van andere gegevens, niet opslaat in je tabel. Maar daar gaat de vraag niet over, want TS heeft nog niks op te slaan. Hij wil ze eerst kunnen bepalen. En dat moet dan gebeuren op basis van één van de drie mogelijkheden. Persoonlijk zou ik dan, als je de prijzen hebt bepaald, kiezen voor het opslaan van het Aankoopbedrag, en de Marge, want daaruit kun je dan rechtstreeks de verkoopprijs afleiden. En dat bepalen van de verkoopprijs zou ik dan ook nog doen met een opzoektabel, om te voorkomen dat bij elke verandering in aankoopprijs, de verkoopprijs een paar cent verandert. Dus als de berekening een bedrag oplevert van € 12,48, dan valt dat in de reeks 12-13, en wordt de prijs bijvoorbeeld € 13,00. Zo heb je een enigszins constante verkoopprijs. Maar dat zou mijn aanpak zijn...

Het berekenen van de prijs kun je 'on-the-fly' doen met bijgaand voorbeeldje.

Bijlagen

Bedankt voor de reacties, ik zal de codes uit uw voorbeeld db eens onder de loep nemen.

Mvg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan