rekenen met waarde uit vorig record

Status
Niet open voor verdere reacties.

jwaque

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2006
Ik kan ik excell het volgende uitrekenen en vervolgens in een grafiek zetten:
G6==ALS(D6>0;G5+(1-factor!$F$2);ALS(G5-factor!$F$3<0;0;G5-factor!$F$3))

De tabel ziet er als volgt uit:
Datum monstername Soort monster Locatie Uitslag Voldoet aan eis Blootstellingstijd
06-10-2009 0:00 Sedimentatieplaat 90 mm, klasse A, LAF-kast Validatie, Overige 0 1 0,5
06-10-2009 0:00 Sedimentatieplaat 90 mm, klasse A, LAF-kast downflowkast aseptisch rechts (21) 0 1 0,5
06-10-2009 0:00 Sedimentatieplaat 90 mm, klasse A, LAF-kast Validatie, Flacon 0 1 2,5

Nu vraag ik me af of ik deze berekening ook in access kan uitvoeren. Hierbij wil ik natuurlijk eerst filteren op soort monster en/of locatie maar dat gaat denk wel lukken.

Laatst bewerkt:
Vertel eerst eens in woorden wat je Excel formule doet.

Tardis

Met de gegevens uit je voorbeeld is de formule niet te reproduceren. Dus een Excel bestandje met wat data lijkt mij wel handig.

Er wordt begonnen met een vaste waarde. Als een record voldoet aan de eis dan wordt er een deel van deze waarde afgetrokken. voldoet het record niet dan tellen we er een beetje bij. Zodoende kan je stijg/daal grafiek maken waarbij dalen minder snel gaat dan stijgen. De waarde mag niet onder de nul komen.
bijgesloten het excell sheet. Als jullie tussen de bedrijven door ook nog weten hoe acces een lopend gemiddelde van de laatste 100 records kan geven ben ik jullie nog dankbaarder.Bekijk bijlage Berekening voor overzicht uitslagen kweken voor helpmij.zipBekijk bijlage Berekening voor overzicht uitslagen kweken voor helpmij.zip

Op basis waarvan zijn de records gevuld? Je hebt steeds hetzelfde monster gebruikt, maar de datums zijn vaak identiek voor verschillende records. In Access heb je minstens een recordpointer nodig om het vorige record op te kunnen zoeken. De formule is wel simpel te maken in Access, want je kunt voor je factor een tabelletje maken, en vervolgens het juiste veld gebruiken.
Een vergelijkbare vraag overigens ook voor je lopende totaal; daarvoor zul je een groepering moeten kunnen maken op hondertallen.

De data komt uit access. Er is daarin nog een kolom locatie en een automatisch gegenereerd volg nr.
weet je een helpfile of kreet waarop ik kan zoeken om tot een formule te komen die met het vorig record rekend?

Je kan dit in VBA doen met behulp van variabelen en recordssets.
Een recordset is een verzameling records. Vergelijkbaar met een query, de SQLcode kan je uitstekend als recordset gebruiken.
In de variabelen plaats je tijdelijk gegevens. Het type variabele bepaald de inhoud en vice versa. Zo heb je variabelen voor getallen, text enz. Zelfde wat je bij het aanmaken van een tabel kan kiezen.
In een recordset kan je navigeren:
ga naar eerste, ga naar laatste, ga naar volgende, ga naar vorige.

Afhankelijk van je recordset kan je gegevens ook bijwerken.

Je krijgt dan een stukje code dat als volgt te werkt gaat:
Selectie van records
Ga naar 1e record.
Laat de gegevens in variabelen
Ga naar volgend record,
Voer je analyse/bewerking uit enz

Uit je verhaal is me bijvoorbeeld nog duidelijk of je de gegevens direct wil bijwerken, of dat je gegevens elders wilt wegschrijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan